Als productondernemer, wanneer je een onderneming hebt met een fysiek product, is de brutowinstmarge een van de belangrijkste indicatoren voor een succesvol bedrijf. Misschien hoor je het wel eens voorbij komen: als de brutowinstmarge goed is, dan kun je met de juiste marketing en genoeg tijd eindeloos veel bereiken.
Voor het bepalen van de brutowinstmarge, is het belangrijk om helder te hebben wat je cijfers zijn. Dit houdt in dat jij, als productondernemer, haarfijn weet wat de kosten zijn van 1 product. Hier reken je álle kosten in mee, ook de variabele en indirecte kosten, die in eerste instantie niet direct gerelateerd zijn aan het product. Ik zie hier vaak een heleboel misgaan: ondernemers berekenen hun kostprijs niet goed, waardoor je brutowinstmarge ook niet klopt.
Het gevolg? Geen juist inzicht in je cijfers, waardoor het lastig wordt om je bedrijf succesvol te laten groeien. In deze blog leg ik je de veelgemaakte fouten uit bij het bepalen van je brutowinstmarge.
Dit ga je ontdekken:
Wat is de brutowinstmarge?
De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in en percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken:
- (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%.
Om de brutomarge te berekenen heb je dus zowel de verkoopprijs als de inkoopprijs nodig. Maar is de brutomarge wel echt de brutomarge? Ik zie vaak fouten voorbijkomen in het bepalen van de kostprijs. Dit betekent dat veel ondernemers ongemerkt extra kosten maken en dit vervolgens niet meenemen in de berekening van de kostprijs. En wanneer de kostprijs niet klopt, klopt de brutowinstmarge ook niet. Klopt de brutowinstmarge niet? Dan wordt het lastig om je bedrijf succesvol te runnen.
Als je weet hoe je je brutowinstmarge correct berekent, kun je betere beslissingen nemen over je prijsstelling en verbeter je de bottom line. Daarvoor moet je alle kosten bijhouden die gemoeid zijn met het maken en leveren van een product. Dit omvat directe kosten zoals arbeid, materialen, verpakking en verzending, maar ook indirecte kosten zoals overheadkosten in verband met productie en opslag. Je brutowinstmarge kennen is belangrijk voor elk bedrijf, omdat je daarmee de winstgevendheid kunt meten.
Fout 1: Je neemt niet alle kosten mee in de kostprijs
De allereerste veelgemaakte fout in het bepalen van je kostprijs is dat veel ondernemers toch niet alle kosten meenemen. Dit gebeurt vaak niet bewust, maar sluipt er soms bij in. Bijvoorbeeld doordat kosten later pas ontstaan of doordat prijzen hoger uitvallen dan in eerste instantie begroot. De volgende punten worden vaak vergeten in het berekenen van de kostprijs:
- Wat zijn de inkoopkosten van de materialen? Heb je écht alles meegenomen? Heb je ook de actuele prijzen meegenomen in plaats van een berekening op basis van oude materiaalkosten?
- Hoeveel tijd kost het om het product te maken, heb je je eigen tijd wel meegerekend? Of als je het product laat maken, heb je de productiekosten meegerekend?
- Hoeveel materialen gaan er verloren en worden niet in het product gebruikt? Hiermee bedoel ik ingrediënten die je niet gebruikt of stof die over is, maar wat je niet meer kunt gebruiken voor de volgende ronde. Stel dat je 3 meter stof nodig hebt voor een jurk, maar je altijd 1 meter ‘verknipt’. In dit geval hoort deze meter ook bij de kostprijs, en reken je dus 4 meter stof per jurk.
- Wat zijn de kosten van verpakkingen, labels, plakband/tape, printer en inkt, kaartjes die je erbij doet, heb je echt alles meegenomen in de berekening?
- Wie betaalt de verzendkosten? Stel dat je de verzendkosten zelf betaalt bij alle bestelling boven de 50 euro, probeer dan op basis van jouw verkoopplan of het verleden een schatting te maken wat de gemiddelde verzendkosten zijn.
Fout 2: Je verkoopprijs is niet écht je verkoopprijs
Misschien herken je het wel: je hebt van die bedrijven die eigenlijk bijna altijd korting geven. Hier is niks mis mee, dit kan juist een hele tactische marketingstrategie zijn. Als jij deze strategie ook aanhoudt, dan is het van belang om dit wel mee te nemen in jouw verkoopprijsberekening. Ik zie het namelijk vaak gebeuren dat ondernemers vaak ‘stiekem’ toch korting geven, maar dit vervolgens niet meenemen in de berekeningen. Als je dan je brutowinstmarge berekent op basis van je oude verkoopprijs, dan schetst dit een vertekend beeld van de werkelijkheid. Het is daarom van belang om je hier bewust van te zijn en dit ook zeker te verwerken.
Daarnaast is het als productondernemer belangrijk om in beeld te hebben hoeveel retouren er komen. Kun je deze retouren nog wel verkopen en wie betaalt de verzendkosten van de retouren? Allebei belangrijke vragen om mee te nemen in de berekening van je verkoopprijs.
Brutowinstmarge: eigenlijk best wel nuttig
Hoe nauwkeuriger je jouw verkoopprijs en kostprijs hebt berekend, hoe beter je weet wat jouw brutowinstmarge is. Hierdoor kun je haarfijn berekenen hoeveel je moet verkopen voor jouw doelwinst. Hierdoor is duidelijkheid over de brutowinstmarge toch best wel handig en nuttig om te hebben. Al is het wel van belang dat je ook je vaste kosten duidelijk hebt.