Wauw, 8250 euro omzet in 1 maand: lekker! Met 3000 euro aan advertentiekosten en maar 500 euro aan vaste lasten, dat is een winst voor belasting van 4750 euro. Dit gaat goed zo! Je hebt je advertentiebudget opgeschroefd en dit heeft zich ruimschoots terugbetaald. Maar hoe winstgevend adverteer je nu echt?
De meeste ondernemers zijn zó op omzet gefocust, dat ze zich er blind op staren. Het is inderdaad een prestatie om zoveel omzet binnen te halen, maar zijn al je marketingactiviteiten wel winstgevend? Of compenseert de ene inkomstenstroom voor de andere? Anders gezegd: je totale omzet mag dan wel winstgevend zijn, maar misschien draait een bepaald marketingkanaal drie keer zoveel als een andere, die eigenlijk verlies draait. Adverteer jij als ondernemer dus eigenlijk wel winstgevend?
Lees ook: Het maken van een winstplan: de meest gemaakte fouten
Hoe adverteer je winstgevend?
Veel ondernemers berekenen hun financiële plaatje op basis van wat er aan het eind van de streep overblijft. Hiermee bedoel ik alle omzet min alle kosten, dan de belasting er nog af en dat is je resultaat. Natuurlijk is het fantastisch als dit resultaat positief is of zelfs je doel bereikt, maar het zou zonde zijn om onnodige kosten te maken die de groei van je bedrijf tegengaan?
Adverteren kan via verschillende marketingkanalen. Je kunt adverteren op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Google. Daarnaast kun je natuurlijk ook organisch verkopen binnenhalen of e-mailmarketing inzetten. Kies vooral wat bij jouw onderneming past en monitor alles. Op den duur weet je welke advertentiemiddelen wel en niet werken voor jouw doelgroep en kun je bijschaven voor de beste resultaten.
Heb duidelijk inzicht in je advertentiekosten
Probeer voor elke maand of periode duidelijk te hebben hoeveel elk marketingkanaal oplevert en hoeveel kosten je daarvoor maakt. Zet op een rijtje waar jouw opbrengsten vandaan komen en hoeveel je per onderdeel aan kosten kwijt bent. Zie onderstaande afbeeldingen.
In deze afbeeldingen is te zien dat je uiteindelijke werkelijke opbrengsten per marketingkanaal heel erg kunnen verschillen. Zo is, in dit voorbeeld, adverteren via Google niet winstgevend, maar is je totale opbrengst wel positief. Door de verschillende marketingkanalen op deze manier uit te schrijven, creëer je overzicht en helderheid in je investeringen.
Met deze kennis kun je bepalen in hoeverre de activiteiten wel echt winstgevend zijn en of je er dus mee door wilt gaan. Het kost namelijk allemaal moeite en energie, je moet immers die advertentie wel in de gaten houden. Dit is een afweging die je voor jezelf kunt maken naarmate je inzicht in je cijfers hebt.
Wat is belangrijk om rekening mee te houden?
Bovenstaande overzichten en berekeningen zijn gemaakt met een paar sidenotes:
- In dit voorbeeld is al uitgegaan van de netto-omzet. Dus de omzet min de inkoopkosten. Als je een ondernemer bent met een fysiek product, vergeet dan niet je inkoopkosten. Je advertentiekosten moeten namelijk én je inkoopkosten terugverdienen én meer winst opleveren.
- Laten we niet vergeten dat in organische verkopen (Instagram stories, blogs schrijven, mensen benaderen) vaak ook veel tijd zit, en tijd is geld. Maak hier je afweging in.