Deze week sprak ik een ondernemer over het opzetten van een online academy. Ik sprak haar daar 10 maanden geleden ook al over, het idee spookte dus al bijna een jaar in haar hoofd. Waarom was de academy er nog niet? Het was moeilijk en zwaar en er moest toch wel even goed worden nagedacht over alle investeringen ervan.
Want ja, ze had het allemaal op een rijtje gezet en uitgerekend. Een designer, de webdeveloper, een videograaf en nog wat tools en dingen. “Het is toch goed dat ik eerst de kosten in kaart heb gebracht en een budget heb gemaakt?” Ja dat is top. Maar het feit dat deze bizarre investering je belemmert is niet goed. Want al deze tijd heb je nog geen inkomsten kunnen genereren met het verkopen van je product. Zonde, en hoe weet je dan of er überhaupt wel vraag naar is?
Lees ook: Hoe voorkom je als ondernemer een slechte investering?
Deze mate van opstartinvesteringen waren in dit geval uit proportie. Het is een beetje alsof je een bestelbus huurt om één verhuisdoos te verplaatsen met spullen naar het huis van je partner, terwijl deze verhuisdoos ook gewoon op de fiets mee kon. Als je dan 1 verhuisdoos hebt verplaatst en je denkt daarna: ok ik weet het zeker, ik trek bij hem/haar in, ja dan kun je een bestelbus huren en er vol voor gaan. Snap je?
Zo werkt het met sommige bedrijfsinvesteringen ook
Probeer het eerst eens in het klein. Met filmpjes op een besloten YouTubeaccount of livesessies via ZOOM. Dit past wel een beetje in de gedachtegang van de lean startup methode. Moet je maar eens googelen als je dat niet kent. 🙂
Niet meteen alles perfect willen hebben bespaard je dus eigenlijk 3-dubbel:
- Je kunt eerder inkomsten genereren
- Het bespaart je tijd
- Het bespaart korte termijn kosten
Investeringen in een professionelere omgeving kan altijd nog
Dan wordt de investering waarschijnlijk alleen maar effectiever en met een grotere ROI (Return on Investment), omdat je steeds beter weet wat jouw ideale klant wil. Ik wil absoluut niet zeggen dat je moet beknibbelen op al je uitgaven. Maar, het onderscheid kennen en toepassen tussen kosten en proportionele investeringen is cruciaal. En weet je, slimme kosten maken is maar één onderdeel van financieel sterk ondernemen.