Prijszetting, ofwel de prijs bepalen voor je producten of diensten, is een lastige voor veel ondernemers.
We baseren onze prijs op wat de concurrenten vragen, op hoeveel tijd en geld we hebben geïnvesteerd of op wat we denken dat klanten willen en kunnen betalen.
En dan klagen we dat we niet genoeg verdienen. Herkenbaar? Ik snap het. Het is moeilijk om de juiste prijzen te bepalen voor de producten/diensten waar je zoveel liefde in hebt gestopt.
Om het je wat makkelijker te maken, deel ik in dit artikel 6 meest gemaakte fouten die ondernemers maken bij hun prijszetting.
En ik vertel je natuurlijk ook hoe je wel een winstgevende prijs bepaalt. Zodat jij en je bedrijf samen lekker kunnen groeien. Zoals ik dat iedereen gun.
6 meest gemaakte fouten bij prijszetting
Ten eerste wil ik benadrukken dat er niet zoiets bestaat als een ‘perfecte’ of ‘juiste’ prijs. Het gaat om het bepalen van de hoogste prijs die klanten willen betalen voor jouw producten/diensten.
Dit geldt ook voor start-ups of beginnende ondernemers. De prijs reflecteert jouw waarde, dus je hoeft zeker niet goedkoper te zijn dan je concurrenten.
Merk je dat je prijzen niet werken of durf je geen hogere prijzen te vragen? Stuur me dan gerust een berichtje. Ik help ondernemers zoals jou over drempels heen te stappen, zodat ze durven te vragen wat ze waard zijn.
1. Eén prijs hanteren voor alle afnemers
Een veelgemaakte fout is dat ondernemers één prijs hanteren voor verschillende afnemers. Denk bijvoorbeeld aan consumenten en winkels als afnemers.
De klant koopt jouw product en dan is het klaar. Een winkel of conceptstore koopt jouw product en moet dat daarna aan zijn eigen klanten verkopen. De winkel wil dan ook graag een stukje van de winst.
Verkoop je aan zowel consumenten als winkels? Hanteer dan verschillende prijzen.
2. Tijd vergeten bij de prijszetting
Je hebt gekeken naar de kostprijs van je product. Je hebt het vergeleken met wat je concurrenten vragen voor hetzelfde soort product. En je bent tot een prijs gekomen.
Je bent alleen even vergeten dat je er ook nog een hoop tijd in stopt. Dat zijn kosten voor jouw arbeid. Denk aan:
- het communiceren met leveranciers en klanten,
- het uit- en inpakken van producten,
- het managen van je website,
- het schrijven van content;
- het doen van je administratie, enzovoort.
Houd je in je prijszetting geen rekening met die tijd en kosten (tijd is immers geld)? Dan leveren je producten/diensten ook niet het geld op om die taken uit te besteden.
Ga dus na hoeveel tijd je kwijt bent aan verschillende taken. Dit is echt iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, waardoor je als ondernemer uiteindelijk achter jezelf aan het rennen bent…op weg naar een berg van stress.
Voorkom dat je opbrandt. Maak een overzicht van jouw besteedde tijd en bereken dat door aan de klant.
3. Geen rekening houden met verspilling van materialen
Nog een veelgemaakte fout bij prijszetting is het vergeten van de verspilling van materialen.
De materialen die voor het product worden gebruikt, zitten in de prijs. Alleen het gedeelte van de materialen dat wordt weggegooit, ontbreekt. Dat klopt niet.
Neem daarom je totale inkoopkosten mee in het bepalen van de prijs – niet alleen wat het product zelf aan materiaal kost.
Extra tip: Kijk ook eens naar mogelijke oplossingen voor het (her)gebruik van verspild materiaal. Kun je er een ander product van maken? Of het recyclen? Er zijn bedrijven die betalen voor afvalstoffen of overgebleven materiaal.
4. Te lang dezelfde prijs hanteren
Sommige ondernemers hanteren al jaren dezelfde prijs. Zelfs als je nog maar twee jaar dezelfde prijs vraagt, verandert er veel in die tijd. Als er sprake is van hoge inflatie en hogere inkoopprijzen, verdien je per product een stuk minder.
Je werkt steeds harder, maar er komt (relatief) minder binnen! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Herzie je prijzen dus op regelmatige basis. Kijk wat er bij jou uitgaat en wat er moet binnenkomen om een gezond bedrijf (en leven) op te bouwen.
Bekijk ook deze tips om je cashflow te verbeteren.
5. Onderwaardering van het product
Goedkopere producten of diensten leveren niet automatisch meer winst op. Sterker nog, een te lage prijs straalt lage kwaliteit uit, wat jouw doelgroep misschien wel kan afschrikken. Laat mensen maar naar de koopjesmarkt gaan als ze goedkope prut willen.
Goedkope prut is prima, maar als je een waardevol product/dienst verkoopt, dan mag je daar wat voor vragen ook. Neem als basis bijvoorbeeld een middenweg tussen de hoogste en laagste prijs van soortgelijke producten.
Daarna pas je die prijs aan, afhankelijk van jouw doelgroep, je kostprijs, de tijd en arbeid die je kwijt bent aan het maken van het product of het leveren van de dienst, etc.
Vind je het lastig om een prijsverandering door te voeren? Bekijk vooral deze tips om je prijzen te verhogen. Daar kun je vandaag al mee beginnen!
6. Slecht marktonderzoek
Voor de meeste bedrijven is hun ‘ideale klant’ een klant die bereid is om te betalen voor hun product/dienst, zodat ze genoeg omzet draaien.
Dit is supervaag en het is geen beschrijving van een specifieke doelgroep waar je je op kunt richten. Wie weet is er wel een doelgroep met mensen die méér willen betalen voor je producten/diensten.
Daarom is het essentieel om goed marktonderzoek te (blijven) doen. Hoe beter je de markt en je doelgroep kent, hoe beter je een idee krijgt van wie precies je klant is – én hoeveel die voor je product wil/kan betalen.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Gratis e-book met meer tips voor een juiste prijszetting
Houden jouw prijzen rekening met álle kosten die je maakt? Geef je misschien te vaak korting? En wie betaalt er voor de retouren? Jij of de klant?
Ontdek meer tips voor een gezonde prijszetting in mijn gratis e-book. Concreet, praktisch en recht voor zijn raap. Download hem nu en bepaal vandaag nog een winstgevende prijs voor jouw business.