Voorkom een zomerdip in je omzet met deze 4 tips

Voor velen van jullie is de vakantie al aangebroken of gaat dat snel gebeuren. De kinderen zijn thuis, de schoolvakanties zijn gestart en het lekkere weer is aangebroken. Iets wat minder lekker is, is de zomerdip in je omzet

Tja, in juli en augustus leggen de meeste bedrijven hun werk even stil. Of in elk geval stiller. Er komen daarom bij de meeste ondernemers minder opdrachten of orders binnen.

Hoewel bijna iedereen van vakantie houdt en het bij uitstek een ontspannen periode zou moeten zijn, kan de zomer voor veel ondernemers best stressvol zijn.

Daarom deel ik in dit artikel 4 tips die helpen om niet in paniek te schieten en alsnog te kunnen genieten van die heerlijke zomermaanden.

Zomerdip in je omzet voorkomen: 4 tips

Ik weet maar al te goed hoe het is. Met name beginnende ondernemers realiseren zich soms niet dat de zomervakantie voor de meeste mensen een rustige periode is. Je denkt misschien dat het aan jou ligt of dat je bedrijf niet goed meer functioneert. 

Maar kop op! Ik weet ook heel goed dat het allemaal weer aantrekt zodra de bladeren weer van de bomen vallen (september dus).

1. Vlam lekker door tot het echt vakantie is

Het is pas vakantie als het vakantie is. Ga jij pas eind augustus weg? Dan heb je nog een volle maand om omzet te vergaren. Als je het mij vraagt, is dat voldoende reden om niet al volgens een tropenrooster te gaan leven, maar juist dat tandje bij te zetten

  • Bepaal een verkoopdoel tot aan je vakantie. Werk je al met doelen, dan kun je die gewoon laten staan natuurlijk – of wellicht verhogen?
  • Maak het visueel en pak een groot vel waarop je kunt turven hoeveel je al hebt verkocht. Of teken er wat cirkels op die je steeds mag inkleuren bij een verkoop. Zie het als een adventskalender, alleen dan andersom. 
  • Verkoop je in grote hoeveelheden? Dan kun je ook per 50 verkopen een cirkel inkleuren. Nu ik dit zo opschrijf, bedenk ik me hoe te gek het zou zijn als we dit met elkaar op Instagram zouden delen om elkaar te motiveren? Leuk als je me tagt!

2. Bied speciale zomeracties aan om een zomerdip in je omzet te voorkomen

Een zomerdip in je omzet is niet prettig. Maar gelukkig biedt de zomer ook genoeg kansen om dit te voorkomen! Een van die manieren is door speciale zomeracties aan te bieden.

  1. Stuur een extra nieuwsbrief met leuke zomeracties naar je klanten.
  2. Deel een paar stories op Instagram met jouw aanbod. Misschien past je aanbod of product wel supergoed bij de zomer en kun je hier nog even mooi gebruik van maken.
  3. Maak een video over je aanbod en deel het op Youtube, je website, social media, je nieuwsbrief, etc.
  4. Ga door je e-maillijst heen en benader mensen die ooit interesse hebben getoond, maar voor wie toen nog niet het moment was. 
  5. Zoek naar geschikte Facebookgroepen waar je kunt netwerken of zelfs je product mag promoten.
  6. Ga samen met een klant live op Instagram (hallo, fantastische review!). 

Heb je persoonlijk idee nodig voor jouw situatie? Stuur me gerust eens een mailtje. Ik denk graag met je mee.

3. Vertrouw op het ‘versnellingseffect’ 

Paniek! Kan ik wel op vakantie? Stel, je had een omzetdoel van 50K voor dit jaar en je zit halverwege juli pas op 20K. Dan kan ik me goed voorstellen dat je stress hebt en je niet zeker weet of je wel op vakantie kunt.

Moet je dan eigenlijk niet doorwerken als je dat omzetdoel nog wilt behalen? 

Nou…nee! 

Je bent namelijk het ‘versnellingseffect’ vergeten. Dit betekent dat de tweede helft van het jaar vaak makkelijker gaat. Je hebt een groter bereik opgebouwd, waardoor je steeds grotere aantallen gaat verkopen. 

Daarnaast heb je goede reviews verzameld en misschien ook wel je product/dienst verbeterd, waardoor je de prijs kunt verhogen. Althans, dat is wel wat je zou moeten doen.

Met een grotere ‘vijver’ aan potentiële klanten én een hogere prijs voor jouw producten/diensten, kun je echt nog die inhaalslag maken. Vooral als je het combineert met een ijzersterk actieplan.

4. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid

Mijn moeder zei vroeger altijd: ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’. 

Daar had ik toen een hekel aan, vooral omdat het op momenten werd gebruikt als ik weer eens mijn gymspullen was vergeten. Maar goed, ze had gelijk. 

Bereid je voor op een ontspannen vakantie. Dit doe je door bijvoorbeeld:

  • Klanten op de hoogte te stellen dat je er even niet bent of dat leveringen langer duren.
  • Iemand in te huren die de mailbox beheert voor spoedjes of retouren gedurende je vakantie.
  • De btw-aangifte te doen voor 31 juli.
  • De out-of-office in je e-mail aan te zetten.
  • Voor volgende zomer: een financiële buffer opbouwen, zodat je je in de zomervakantie geen zorgen meer hoeft te maken.
Schrijf je in voor mijn masterclass

In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk

Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.

Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.

Waarom je toch lekker op vakantie moet gaan

Creativiteit stroomt in ontspanning. Ja, dit komt echt uit mijn mond: geniet en laat los. 

Eerlijk is eerlijk, ook ik kan soms een tikkeltje continue all-in willen gaan. Maar ik heb geleerd dat dit soms averechts werkt. Als je even uit je business stapt, komt je brein tot rust. Waarna het vervolgens weer overloopt van de inspiratie en ideeën. 

Moet jij eens opletten hoe snel je dan gaat!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?