Voor iedereen die mij een beetje kent; ik houd van evalueren en vanuit daar een nog steviger en grootster bedrijf bouwen. Zo ging ik bijvoorbeeld het commitment aan om elke maand, open en bloot, mijn maand (financieel) te evalueren in mijn podcast.
Maar een kwartaal heeft toch wat grootsers, wat magisch. Misschien komt dit ook wel terug uit mijn tijd in loondienst waar we voor klanten werkten aan een kwartaal review.Hoe dan ook, zo’n kwartaalreview heeft een euforisch effect. Een beetje zoals Queen met oud en nieuw. Ok, nu overdrijf ik.
In deze blog deel ik mijn belangrijkste ondernemerslessen uit kwartaal 1 met je. Lees je even mee?
#1 Jouw eigen algoritme
De eerste van mijn ondernemerslessen uit kwartaal 1 is om je eigen algoritme te ontwikkelen. We moeten zoveel als ondernemer. Tiktok, Instagram, Reels maken, podcasten, zichtbaar zijn, netwerken, je klanten goed bedienen, goed voor jezelf zorgen, van het leven genieten en nog veel meer.
Door wekelijks mezelf de volgende vragen te stellen ontdekte ik welke dingen werken en welke niet.
- Hoe ben ik aan de omzet gekomen die ik heb verdiend?
- Wat waren omzet-genererende activiteiten die mij blij maakten?
- Wat waren omzet-genererende activiteiten die voelden als een ‘moetje’?
- Wat waren de ‘joepie-leuk-zakelijke-dingen’ en hoe kun je daar meer van creëren?
- Als je minder zou moeten doen, wat zou je dan niet meer doen?
Zo maak je een soort van eigen algoritme. En geloof me; het is leuker dan het Instagram algoritme. Al vindt dat algoritme het wel fijn als je me volgt. 😉
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
#2 Alles verandert altijd
Dat is business. Dat is het leven. Lanceringen lopen minder goed dan gepland. Een underdog-product blijkt een bestseller te zijn. De nieuwe werknemer waar je al je hoop op had gevestigd presteert niet. Het is OK. Het is een wetmatigheid.
De vraag is hoe je ermee omgaat, het tijdig signaleren (heuj voor wekelijkse en maandelijkse bijstuurmomenten) en op basis hiervan handelen.
#3 Nee zeggen zorgt voor meer groei dan ja zeggen
Een van de grootste ondernemerslessen uit kwartaal 1 is dat nee zeggen voor meer groei zorgt dan ja zeggen. Ja zeggen is best makkelijk. Bijvoorbeeld ja zeggen tegen nog meer klanten. Ja zeggen tegen werk waar je niet dolgelukkig van raakt en wat eigenlijk ook niet de vrijheid en de financiële prestatie geeft die je verdient. Het is veel lastiger om nee te zeggen en te kiezen voor jouw echte stip op de horizon.
Het is niet moeilijk om JA te zeggen tegen een fantastisch idee wat je wil gaan uitvoeren. Het is veel lastiger om NEE te zeggen tegen alle belemmerende gedachten en sub-ideeën die daarna volgen – zoals ‘Wie zit hier nou op te wachten?‘ of ‘Waarom zou ik dit doen?‘.
Dit sluit eigenlijk wel mooi aan op de vraag van een klant van mij. Ze verkocht nog een bepaald product ‘omdat klanten daarnaar vroegen’. Toen we echt gingen kijken was de winstmarge op de producten belabberd en kostte het haar ook nog eens heel veel tijd en ruimte in de winkel. We onderzochten of dit product misschien diende als marketingmiddel. Klanten zouden ervoor naar de winkel komen en naast het belabberde marge-product ook goed spenderen aan de andere producten? Wat bleek? Deze klanten kochten enkel het belabberde marge-product en niet de parels. Lang verhaal kort: het product moest eruit. Het creëerde ruimte voor leukere en lucratieve producten en een nieuw type klanten. Soms is nee zeggen juist groeien.
Waar mag jij nee zeggen voor meer groei?
#4 Kies en oefen
Ik begon eerder dit jaar aan een cursus Italiaans. En waar mijn rekenknobbel goed is ontwikkeld, is mijn taalknobbel soms wat ondergeschoven. Vaak ben ik ongeduldig en wil ik dan gewoon dat het lukt. Dat werkt helaas niet zo. Wat ik leerde; ik ben de commitment aangegaan en moet dus oefenen. Ik heb geleerd om lol te krijgen in het proces van versprekingen en keer op keer dezelfde fouten maken.
En dit kiezen en oefenen geldt in alles. Kies je voor het bouwen van een winstgevend bedrijf? Dan moet je oefenen en oefenen, leren, bijleren en fouten durven maken. Deze oefenmindset is cruciaal voor succes als ondernemer. Dat zie ik bij mezelf en bij mijn klanten. Mijn meest succesvolle klanten zijn de klanten die winstgevend ondernemen zien als leren surfen en steeds weer op het bord klimmen. Vragen stellen totdat ze het helemaal begrijpen. Want alles wat je oefent – daar word je beter in!
Als jij die mindset hebt en kiest om er volledig voor te gaan, dan reik ik je alle tools aan die je nodig hebt. Een mooi begin is mijn nieuwe e-book ‘10 Tips voor meer financieel inzicht en winst voor jouw merk’.
#5 Elke dag een kleine stap
Wie herkent zich in ‘ik wil het zo snel mogelijk en eigenlijk nu‘? Schuldig?
Ik wel eigenlijk. In december maakte ik met mijn eigen coach een bizar plan voor 2022 met daarin een meer dan verdubbeling van mijn omzet. Dit plan is aan alle kanten logisch opgebouwd, met vaste componenten en genoeg ruimte voor #6 – de speeltuin. Maar toch gaat het me soms niet snel genoeg. Hetzelfde als met de cursus Italiaans. Hoezo gaat het nog niet vloeiend? Maar echt; elke dag een beetje is succesvoller dan af en toe heel veel. Zo werkt het eigenlijk met alles hè.
- Beter elke week een paar keer sporten dan maar een maand lang elke dag;
- Beter elke dag 15 minuten Italiaans leren dan 1 hele dag per maand (#reminderformyself);
- Beter elke dag iets liefs zeggen tegen je lover dan alleen op valentijnsdag alles uit de kast te trekken.
Zo is het ook in je business. Elke dag een winstgevende actie uitvoeren is een stuk effectiever dan heel veel hollen en dan weer stilstaan.
Dus… je moet niet wachten op het juiste moment. Als ik mijn baan heb opgezegd……als ik mijn website af heb……als ik ben verhuisd…..als ik….dan…..
Waarom wachten als elke dag een klein beetje het verschil maakt?
#6: Het is een speeltuin
De laatste van de zes ondernemerslessen uit kwartaal 1, is dat het ondernemerschap net als een grote speeltuin is. Afgelopen week typte ik naar een 1-1 klant in de app:
“Ja en nu weet je voor het volgende diepje ,dat er daarna weer een piek komt. Net een achtbaan, maar daarom is het ondernemerschap ook een pretpark”.
Ik dacht nog even terug aan deze conversatie en vond het eigenlijk wel treffend. Ik neem mee uit mijn Q1 dat het soms wat losser mag, wat meer een speeltuin. Experimenteren met nieuwe dingen. En ik hoop dat jij dit ook doet.