Wil jij creatief geld verdienen? Hoe leuk is het om met jouw zelfgemaakte producten een goed maandelijks inkomen te verdienen? Dat is het beste gevoel ter wereld! Als financieel groeistrateeg help ik je daar graag mee. Daarom vertel ik je in dit artikel hoe je de krachtige combinatie van creativiteit en cijfers inzet voor jouw business. Want ook al ben je liever creatief bezig, ik weet 100% zeker dat ook jij grip op je geld kunt krijgen.
Dit ga je in deze blog ontdekken:
Creatief geld verdienen door ook te letten op je cijfers
Heb je vaak het gevoel dat je moet kiezen? Tussen creatief bezig zijn en je financiën managen? Of tussen genieten van je weekend en werken (zodat je überhaupt geld hebt om van je weekend te genieten)? Ik realiseerde me laatst dat het niet een kwestie van kiezen is. Het is niet OF-OF. Het is EN-EN. Hoewel ik erg van focus houd, ben ik ervan overtuigd dat het juist de combinatie is die je helpt om winstgevender te ondernemen.
Ja, soms is het goed om te focussen. Als je een thema voor je bedrijf of marketingcampagne moet kiezen. Als je doelen moet bepalen en de prioriteit daarin wilt aangeven. Of als je moet kiezen waarin je gaat investeren. Kiezen geeft focus, dat is iets waar elke ondernemer behoefte aan heeft. Alleen soms brengt dat een OF-OF-mentaliteit met zich mee. Echt financieel sterk ondernemen heeft dat niet. Daar is juist de luxe van een EN-EN-mentaliteit voor nodig.
Maar je hoeft je creativiteit niet in te ruilen om creatief je geld te verdienen
Ik leg het even uit. Een paar weken geleden had ik een call met een van mijn klanten. “Ja, de reden dat ik eigenlijk niet met mijn cijfers bezig ben, en er alleen heel af en toe met mijn partner naar kijk, is omdat ik gewoon veel liever creatief bezig ben en veel liever werk aan nieuwe producten, of nieuwe samenwerkingen met influencers uitdenk. Ik wil mijn creativiteit niet inruilen.”
Vooral die laatste zin trok mijn aandacht. Wat valt jou daaraan op? Dat je je creativiteit moet ‘inruilen’ om een financieel gezond bedrijf op te bouwen. Dat klopt natuurlijk niet! Je hoeft niet ineens al je huidige creativiteit en ondernemen op intuïtie overboord te gooien. Je hoeft niets uit te sluiten. Je hoeft niet te kiezen. En je hoeft niets te verliezen. Ik ga je vertellen dat al je creativiteit, intuïtie en passie over je product en onderneming alleen maar groter wordt, als je niet kiest.
Juist door de krachtige combinatie van intuïtie, creativiteit, passie en cijfers kun je jouw winst zo drastisch laten stijgen, dat je veel meer tijd overhoudt om leuke dingen te doen. Die tijd kun je gebruiken om nieuwe dingen te maken, om vruchtbare samenwerkingen met bedrijven of influencers op te zetten en om gewoon te genieten van je hobbies. Het is niet OF-OF. Het is EN-EN.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Meer grip op je geld krijgen als het allemaal ‘zwaar’ voelt
Als creatieve maker ben je erg getalenteerd en heb je passie voor wat je doet. Je barst van de ideeën en bent het liefst heel de dag creatief bezig. Maar voor een succesvol bedrijf heb je toch echt een balans nodig van de creatieve kant en de zakelijke kant. Die zakelijke kant kan moeilijk zijn voor creatieve mensen, dat begrijp ik.
Wat ik vaak zie bij mijn klanten is dat ze nerveus zijn over het verkrijgen van financieel inzicht, maar tegelijkertijd nog geen stappen hebben ondernomen om dat te krijgen. Soms wordt iemand boos op zijn boekhouder omdat hij na een jaar nog steeds geen winst heeft gemaakt, alleen maar verlies. Dat is een beetje vreemd. De boekhouder is slechts de verwerker, die kan er niets aan doen of je winst maakt of verlies.
Je kunt wel een afspraak maken dat je boekhouder je een bericht stuurt als je verlies maakt. Maar eigenlijk is dat ook niet de taak van de boekhouder. Die taak ligt bij jou, als eigenaar van je bedrijf.
Door je weerstand breken om creatief geld te verdienen
Voelen jouw financiën ook allemaal maar zwaar en groots aan? Ben je bang om op je rekeningen te kijken, je prijzen te verhogen of orde op zaken te stellen? Weet je niet hoe je moet starten met financieel inzicht of hoe je je bedrijf naar het volgende level moet tillen? Dan raad ik je aan om met de aller-aller-eerste stap te beginnen. En dat is: door je weerstand heen breken.
Financieel inzicht krijg je niet door met één bepaalde stap te beginnen, maar door je angst te confronteren en het ‘grote’ overzichtelijker te maken door het gewoon te doen. Het gaat om doen. Om beginnen. Om het openen van je rekeningen, in te loggen bij je boekhoudprogramma en je niet blind te staren op de details.
Je hoeft daar geen cijferbrein voor te hebben. Je moet vooral starten en doen. Maar hoe start je daarmee als het haar van je armen overeind gaat staan bij het idee alleen al? Hoe kom je door die weerstand heen? Daar bestaan verschillende methodes voor, maar naar mijn mening helpt het volgende vaak. Als ik naar mijn eigen klanten kijk, hoe zij de weerstand doorbreken, gaat het vooral om een aantal elementen bij elkaar:
- Het willen. ‘Ik moet wel financieel inzicht hebben, want ik wil zo graag groeien met mijn bedrijf.’
- De noodzaak.
- Het geloof in de meerwaarde van financieel inzicht.
- Kennis en tools
- En het vertrouwen in die tools.
Tot slot gaat het om commitment maken en het besluit nemen dat je echt financieel inzicht wilt krijgen.
Luister ook naar mijn podcast: Wat is de allereerste stap om te zetten in meer grip op je cijfers als het allemaal zo ‘groots en zwaar’ voelt? – #31
Is het tijd voor meer EN-EN in je business?
Is het tijd om de kracht van de combinatie voor jouw bedrijf in te zetten? Zodat je helemaal fulltime kan gaan ondernemen? Of zodat je meer rust gaat ervaren omdat je direct weet hoe je ervoor staat?
Om iets te veranderen, moet je in beweging komen. Uit je comfortzone komen. Neem nu de eerste stap door mijn gratis rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product te downloaden. Vragen? Neem contact met me op of bekijk direct mijn aanbod.