Elke ondernemer weet hoe belangrijk het is om doelen te stellen. Met de oefening in dit artikel help ik je ze ook echt behalen.
Daarvoor moet je ze dus wel eerst stellen. En liefst zo concreet mogelijk. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.
Waarom moet ik doelen stellen?
Waarschijnlijk weet je allang hoe belangrijk concrete doelen zijn voor je groei. Maar je vindt het misschien nutteloos omdat het onmogelijk is om de toekomst te voorspellen.
Hoe moet jij nu weten wat er met je business gaat gebeuren? Je vindt het fijner om creatief bezig te zijn, in het huidige moment te leven en mooie producten te maken. Daarvoor ben je immers ondernemer geworden – of wil je dat worden.
Maar juist het stellen van doelen helpt je om dat te kunnen doen. Hier zijn enkele redenen waarom je vandaag nog zou moeten beginnen.
1. Een doel geeft rust en focus
Weet jij hoeveel omzet je moet maken om een bepaald salaris aan jezelf toe te keren? Of leef je van maand tot maand, hopende dat je de rekeningen maar kunt betalen?
Dat geeft een hoop onrust! Hoe je dat oplost? Door kraakhelder vast te stellen waar je naartoe wilt.
Ik raad je aan om te beginnen met het vaststellen van je salarisdoel. Als je weet hoeveel winst je moet maken om dat salaris eruit te halen, weet je hoeveel omzet je moet draaien.
Daarnaast motiveert het je om activiteiten die tijd slurpen en niet veel opleveren, te cancellen. Eigenlijk is het net als boodschappen doen. Met een boodschappenlijstje weet je waar je naar welke winkels je moet. Je raakt minder afgeleid door verleidingen; die staan immers niet op je lijstje!
Behandel je bedrijf hetzelfde. Laat je niet verleiden door activiteiten die niet bijdragen aan jouw doelen, en geniet van de rust en focus die het je brengt.
2. Zonder doel is er weinig winst
Ondernemen is leuk, maar je moet wel geld verdienen aan je bedrijf – en er vooral wat aan overhouden. Anders is het een hobby of een stichting. Zo simpel is het.
Een van je doelen moet dus zijn: winst maken. Hoeveel? Wanneer? Dat is aan jou om te bepalen. Maar hoe dan ook hoor je je als ondernemer te richten op het maken van winst.
Heb je geen concrete doelen daarvoor? Dan weet je ook niet hoeveel je opzij kunt leggen, hoelang je je kosten kunt dekken of hoelang je open kunt blijven. Je weet niet wat voor acties je moet uitvoeren om dat doel te bereiken. Je weet niet waarin je moet investeren om te groeien, etc.
3. Het stellen van doelen bepaalt je strategische keuzes
Wat ik hierboven al zeg: je hebt een doel nodig om je strategische keuzes te kunnen bepalen. Want een doel stellen is niet voldoende om hem ook te behalen. Je hebt een strategisch plan nodig.
Als je niet weet waar je heen wilt, dan weet je ook niet wat voor plan je moet opstellen om er te komen. Want geloof me, een plan voor een paar duizend euro per jaar is aanzienlijk anders dan voor een paar ton per jaar.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Doelen stellen: oefening voor ondernemers + tips
Juist door vanaf de startlijn met focus op een doel af te gaan, word je veel sneller een gevestigde ondernemer.
Misschien heb je al een missie, een visie en een reden waarom je jouw bedrijf bent gestart (je ‘why’). Maar heb je ook een groter financieel doel helder gemaakt?
Een paar voorbeelden:
- Ik wil meer tijd met mijn gezin doorbrengen en daarom maximaal 3 dagen per week werken.
- Volgend jaar wil ik 3 maanden locatie-onafhankelijk werken omdat ik de wereld wil ontdekken.
- Ik wil mezelf continu blijven uitdagen en mijn omzet volgend jaar verdubbelen.
Oefening voor doelen stellen en behalen
Als oefening ga je voor jezelf de volgende vragen beantwoorden. Zo heb je heel concreet jouw doelen opgesteld, waarna je gegarandeerd in staat bent om een actieplan te maken.
- Hoe ver zit je nieuwe doel van jouw huidige situatie af?
- Hoeveel producten moet je ervoor verkopen?
- Hoe verdeel je het over het jaar? Per maand? Per week?
- Hoeveel verkoop je er nu?
- Wat zou er voor moeten veranderen?
- En het belangrijkste: hoe ga je je doelen behalen en welke investeringen moet je ervoor doen?
Tip: wees zo specifiek mogelijk
Een doel, zoals ‘een hypotheek krijgen’, is te vaag. En vage doelen leveren vage resultaten op.
Goede financiële doelen helpen je om het beste in jou en jouw onderneming naar boven te halen. Goede financiële doelen zijn ambitieus én realistisch.
Van 2000 euro naar 6000 euro in de maand? Ja, dat vind ik haalbaar. Maar van 2000 euro naar 20.000 euro per maand binnen een half jaar? Daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Zo’n groot doel werkt namelijk demotiverend. Je moet een plan hebben waarmee je in kleine, realistische stapjes vooruit komt.
En nu over tot actie!
Heb je jouw doelen helder verwoord en afgebakend in tijd? Dan ben je nu klaar om actie te ondernemen. Lukt dat niet alleen? Je kunt bij mij terecht voor persoonlijke coaching, online trainingen en meer.
Ik geef je een voorbeeld van een van mijn klanten, Carlijn. Carlijn nam een tijdje geleden deel aan de The Money Making Impact School. Voordat ze begon, vertelde ze me dit:
“Ik had mijn prijzen op gevoel bepaald. Ik had echt wel rondgekeken wat gemiddeld was, maar ik wilde vooral niet te veel vragen of te weinig. Ik deed maar wat. Ik was vooral bang dat ik minder zou verkopen bij hogere prijzen.”
Na het voltooien van het programma, zei ze:
“In de eerste stap heb ik al mijn kosten in kaart gebracht en heb ik op basis van rekenen en de positionering van mijn producten mijn prijzen bepaald. Door dit proces sta ik 100% achter mijn (verhoogde) prijs en verkoop ik zoveel makkelijker.”
De cijfers: Carlijn is van 2K winst naar 4K winst per maand gegaan in 2 (!) maanden tijd.
Jij kunt dit ook. Ik geloof in je! Heb je vragen? Neem contact met me op of bekijk mijn online trainingen.