Bedrijfsnaam bedenken? Doe eerst een bedrijfsnaamcheck!
Waarom je bedrijfsnaam belangrijk is hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen. Het is je uithangbord. Een goede naam zorgt ervoor dat klanten je onthouden en is gratis reclame voor je bedrijf. Floris Hülsmann schreef het boek ‘Maak je naam onvergetelijk – zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt’. Hij concludeert onder andere dat alliteratie en namen die rijmen beter blijven hangen. Kijk maar naar TomTom, Tempo-Team, MediaMarkt en CocaCola.
Maar wat zijn de zakelijke kanten waarop je je bedrijfsnaam moet checken? Met deze drie checks voorkom je het kiezen van een slechte naam.
1: Inschrijven in het handelsregister
Controleer of je bedrijfsnaam al voorkomt in het handelsregister. Doe dit vóórdat je begint met het maken van een logo en je ‘personal branding plan’. Toch zonde als je helemaal lyrisch bent over de naam en al tijd, moeite en geld hebt geïnvesteerd in het maken van een logo om er vervolgens achter te komen dat de naam al bestaat.
2: Registreer je domeinnaam
Wat is tegenwoordig een bedrijf zonder website? Juist, je kunt eigenlijk niet meer zonder. Registreer daarom je domeinnaam. Als je bedrijfsnaam gelijk is aan je domeinnaam, ben je namelijk een stuk makkelijker vindbaar.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
3: Inschrijven in het merkenregister
Dit is wat veel bedrijven niet weten, maar overweeg om je bedrijf in te schrijven in het merkenregister. Als je je bedrijfsnaam namelijk registreert als ‘Intellectueel eigendom’ ben je officieel de eigenaar. Deze registratie beschermt je tegen concept dieven. Het is namelijk te erg voor woorden, maar je hoort wel eens dat er mensen zijn die de inschrijvingen bij de KvK in de gaten houden en als ze denken dat een bedrijf in de toekomst veel gaat opleveren, ze de bedrijfsnaam op hun persoonlijke naam in het merkenregister registreren. Hoewel het dan jouw bedrijf is, is de merknaam in handen van iemand anders. Een nachtmerrie als ondernemer en het kan je duizenden euro’s kosten om jouw eigen merknaam weer terug te kopen. Laat je dat niet gebeuren! Wapen je tegen conceptdieven.
Met deze tips ben jij klaar om een goede bedrijfsnaam te kiezen en registeren. Hoe ben jij tot je bedrijfsnaam gekomen? Heb jij de naam zowel gecheckt in het handelsregister, je domeinnaam geregistreerd en ingeschreven in het merkenregister?