Ben jij ondernemer en wil jij leren om effectieve doelen te stellen en ze daadwerkelijk ook te behalen? In deze blog deel ik 6 tips met je, hoe wij als ondernemers doelen kunnen stellen en behalen.
Waarom het stellen van doelen belangrijk is voor ondernemers
Ken je het? Je hebt allerlei wensen en dromen voor jouw bedrijf, maar het realiseren daarvan is lastiger dan gedacht. Vaak blijft het alleen maar bij dromen. Om dit te vermijden, is het belangrijk om doelen te stellen.
Wanneer je een doel stelt, maak je eigenlijk een afspraak met jezelf. Je houdt jezelf verantwoordelijk voor het behalen van dit doel. Zodoende dient dit doel als een stok achter de deur. Wanneer je als ondernemer geen doelen stelt, kun je moeilijk meten en weten, wanneer jij je droom daadwerkelijk hebt bereikt. Dit kan jouw zelfvertrouwen als ondernemer behoorlijk beïnvloeden. Vermijd dit en ga vandaag nog aan de slag met het stellen van effectieve doelen voor jouw onderneming.
Hieronder lees je hoe je doelen kunt stellen zodat jouw droombusiness werkelijkheid wordt.
Een goede fundering
Voordat je begint met het stellen van specifieke doelen, is het belangrijk om jouw fundering op orde te hebben. Een sterke visie, missie en waarden, evenals een helder business model zijn belangrijk voor een goede fundering. Waarom? Omdat je anders doelen stelt die misschien helemaal niet aansluiten bij je core business. Door je fundering goed op orde te hebben en ook te begrijpen zul je merken dat het stellen van doelen makkelijker gaat.
Effectieve doelen stellen
Wanneer jouw fundering op orde is, kun je aan de slag gaan met doelen stellen. Er zijn een aantal theorieën, die je kunt toepassen in het stellen van effectieve doelen. De meest bekende manier om effectieve doelen te stellen, is de SMART-methode. Dit is waar SMART voor staat:
S = Specific. Wees specifiek in het stellen van doelen. Wat wil je bereiken? Waarom is dit belangrijk? Wie is erbij betrokken? Wat heb je hiervoor nodig?
M= Measurable. Maak jouw doel meetbaar. Wanneer behaal jij je doel? Hoe weet je, wanneer je jouw doel hebt bereikt?
A=Attainable. Je doel moet zo realistisch mogelijk zijn. Hoe groot is de kans dat jij dit doel gaat behalen? Hoe kun jij je doel behalen?
R=Relevant. Jouw doel moet relevant zijn voor jouw business. Vraag jezelf daarom af, of nu het juiste moment is voor dit doel en of jij de juiste persoon bent, om dit te realiseren.
T=Timely. Je doel moet tijdspecifiek zijn. Juist door er een tijd aan te koppelen, kun jij jezelf verantwoordelijk houden voor het behalen van je doelen.
Dat kan winstgevender!
Download mijn e-book:
In 7 stappen naar de perfecte prijs
Jij als creatieve maker, merkeigenaar of ondernemer met fysieke producten wilt een winstgevende business bouwen. Maar welke prijzen vraag je?
Bepaal niet langer jouw prijs op gevoel en op ‘hoop van zegen’ maar vraag een berekende prijs waar jij gegarandeerd winst mee gaat maken.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Langetermijndoelen
Nu dat jij de SMART-methode kent, kun je aan de slag gaan met het stellen van doelen. Begin eerst met jouw langetermijndoelen. Kijk hierbij goed naar jouw strategie. Waar wil je over 5 of 10 jaar staan en welke langetermijndoelen zijn er nodig, om dit te kunnen bereiken? Probeer om 1 tot 2 langetermijndoelen per jaar vast te leggen. Zo blijf je gemotiveerd.
Vind je dit moeilijk? Ik heb een handige tip voor je: kijk naar jouw visie en missie en stel je voor dat je alles al hebt bereikt. Kijk vanuit het eindpunt terug op de dingen, die je hebt gedaan, om daar te komen. Schrijf alles op, wat in je opkomt. Het hoeft niet perfect te zijn, maar het is wel een indicatie van de stappen, die je moet zetten om je doelen te behalen. Gebruik deze input voor het zetten van jouw langetermijndoelen.
Kortetermijndoelen
Om jouw langetermijndoelen te behalen, heb je kortetermijndoelen nodig. Deze maken het gehele proces behapbaar. Daarnaast blijf je door kortetermijndoelen gemotiveerd. Deel jouw langetermijndoelen op in kortetermijndoelen en deel deze doelen op in nog kleinere stappen. Een voorbeeld:
Je hebt één groot langetermijndoel. Deel dit doel op in twaalf kortetermijndoelen (één per maand). Vervolgens deel je deze twaalf maanddoelen weer op in weekdoelen. Op deze wijze wordt het proces duidelijker en kun je stap voor stap aan jouw doel werken.
Maak een overzicht
Het is wijs om je doelen op korte- en lange termijn in één overzicht te zetten. Zet het ergens, waar je er regelmatig mee geconfronteerd wordt. Bijvoorbeeld in jouw agenda. Als je jouw doelen in een apart document zet, is de kans groot, dat je dit document niet regelmatig opent, waardoor je nalatig zult zijn met het behalen van je doelen.
Evalueren
Klaar met jouw overzicht? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met het behalen van jouw doelen. Ik adviseer je, om elke maand jouw proces te evalueren. Bekijk de doelen van afgelopen maand en evalueer wat goed ging en wat minder goed. Vraag je ook af, waarom iets goed of minder goed ging. Hierdoor zul je steeds beter worden in het zetten van realistische doelen. Doelen stellen is maatwerk en werkt voor iedereen op een andere manier. Daarom is zelfreflectie en evaluatie enorm belangrijk om een held(in) in het stellen van effectieve doelen te worden!
Hulp nodig?
Vind jij het moeilijk om als ondernemers doelen te stellen? Dan kan het wijs zijn om dit samen met een expert aan te pakken. Marissa Bonants ondersteunt bedrijven op het vlak van winstgevend ondernemen, inzicht in cijfers en realistische financiële plannen.