Het aanbieden van abonnementen als verdienmodel wordt steeds populairder. Waar het tien jaar geleden vooral een verdienmodel was voor bijvoorbeeld energie, telefonie of de krant, wordt het de laatste jaren succesvol gebruikt voor zowel producten (Swapfiets, HelloFresh) als voor diensten (Spotify, Netflix) etc. En het klinkt ideaal; een constante stroom aan inkomsten ligt op je te wachten. In deze blog gaan we abonnementen als verdienmodel onder de loep bekijken, maar wat zijn de voor- en nadelen aan een abonnementsmodel? En wanneer is dit verdienmodel geschikt voor jouw business?
Dit ga je in deze blog ontdekken:
De voordelen van abonnementen als verdienmodel
- Eén van de voordelen van abonnementen als verdienmodel is dat het voor een continue cashflow zorgt. Je ontvangt van jouw abonnees namelijk een vast bedrag per maand of per jaar.
- Abonnementen gebruiken voor jouw product of dienst als verdienmodel, zorgt er ook voor dat nieuwe klanten zich op ieder moment kunnen aanmelden voor het abonnement van jouw bedrijf, dus heb je een continue stroom van klanten en omzet.
- Wanneer men een abonnement van je heeft afgenomen, heb je een warm klantenbestand waar je gemakkelijk een upsell in kunt maken. Flow Magazine doet dit bijvoorbeeld erg slim, zij sturen abonnees eens in de zoveel tijd een kortingscode voor hun speciale uitgaven. Op deze manier brengen ze hun nieuwe producten onder de aandacht bij hun huidige abonnees en blijven deze huidige abonnees geld opleveren.
De nadelen van abonnementen als verdienmodel
- In de startfase kan een abonnement als verdienmodel soms nog lastig zijn, want je kunt of wilt niet meteen de hoofdprijs vragen. Grote kans dat jouw dienst of product in het begin nog niet volledig door ontwikkelt is. Als je vervolgens jouw product of dienst upgrade en een nieuwe versie hebt wil je dit ook graag terug laten komen in de maandelijkse abonnementsprijzen. Maar hoe komt het over als je ‘de klanten van het eerste uur’ ineens veel meer gaat laten betalen?
- De vraag is ook of je makkelijk kunt stoppen met je aanbod. Wanneer je elke maand een bedrag ontvangt van jouw klanten, dan mogen zij verwachten dat ze dit ook voor een langere tijd kunnen ontvangen. Zeker op het moment dat jouw klant voor een bepaalde dienst een jaarlijkse betaling heeft gekozen, dan hebben ze recht om een jaar lang van jouw diensten gebruik te maken. Je hebt je aan een bepaalde belofte te voldoen aan je klant. Als je net start en nog twijfelt of dit écht hetgeen is wat je wil aanbieden kun je dat dus beter eerst uitzoeken.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Zijn abonnementen als verdienmodel geschikt voor jouw onderneming?
Voordat je vol enthousiasme een abonnementenmodel introduceert is het slim om jezelf een paar vragen te stellen om te achterhalen of het wel écht geschikt is voor jouw onderneming en of dit het juiste moment is.
Vraag 1: Zit je nog in de startfase?
Zit je nog in de startfase van jouw onderneming? Zijn de andere nadelen die we genoemd hebben op jou van toepassing? Dan kun je beter even wachten met het invoeren van een abonnement.
Probeer dan eerst je onderneming en je plan wat duidelijker te maken zodat jij weet dat je je voor de komende jaren vol toewijding op jouw abonnement aanbod kan storten.
Vraag 2: Kan jouw onderneming de groei aan?
Wanneer je kiest voor abonnementen als verdienmodel, dan moet je een goede prognose opstellen richting de toekomst. Stel je zet een onderneming als Swapfiets op, dan wil je dat het niet alleen bij de vijf eerste fietsen blijft. Wanneer je gaat kijken naar de markt, dan moet je er ook rekening mee houden dat je groeit en hoe hard je groeit. En dat je deze groei ook qua, in dit geval, fietsen bij kunt houden.
Lees: Hoeveel geld met je hiervoor investeren en hoe ga je dit financieren?
Vraag 3: Is dit product ‘nodig’ voor de consument?
Heb jij een product wat de consument altijd moet gebruiken? Denk aan thee, koffie, sokken, onderbroeken, verzorgingsproducten? Of waarvoor een stimulans om het vaker te gebruiken ook voor de consument handig is, zoals gezond eten, fitnessproducten, supplementen maar ook maandelijkse self-care momenten? Als jouw product of iets is wat de consument altijd nodig heeft of altijd wel zou willen dan kun je het hoogstwaarschijnlijk ook in een abonnementsvorm gieten.
Kijk wel goed of er in de branche waarin jij actief bent markt is voor het abonnement dat jij wilt gaan verkopen. Het is een goed teken als de markt nog niet verzadigd is in de vorm van abonnementen, maar hier wel geschikt voor zou zijn.
Denk aan Swapfiets en HelloFresh: mensen kunnen altijd fietsen en makkelijke maaltijdboxen zijn voor de consument écht makkelijker. En vooraf wisten de bedenkers: deze markt is nog niet verzadigd met abonnementen.
Bij zo’n abonnementsvorm kun je bijvoorbeeld ook denken aan een onderhoudsabonnement. Stel je maakt website. Na het maken en opleveren van de website heeft de website daarna altijd onderhoud nodig. Bied jij dit al concreet aan na oplevering?
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Optimaliseer je abonnement als verdienmodel
Welke financiële inzichten geven jou informatie om je abonnement te optimaliseren? Laten we de grootste indicatoren bekijken:
Welke betalingen zijn mislukt en waarom?
De vraag zegt het al: welke betalingen zijn mislukt en waarom? Soms lukken automatische incasso’s niet. Wanneer je dit weet, kun je oplossingen gaan bedenken om dit te voorkomen.
Nieuwe abonnees en uitschrijvers.
Verdiep je in de overeenkomstige eigenschappen van je klanten: wat hebben ze gemeen? Wat voor soort mens is het en waar zijn ze geïnteresseerd in? Wat trekt ze aan in jouw dienst of product?
En slaat het product of de dienst bij de één beter aan, dan bij de ander? Door inzicht te krijgen in je klantengroep, kun je bijsturen qua marketing en bijvoorbeeld je advertenties optimaliseren.
Wanneer schrijven abonnees zich uit?
Als het bijvoorbeeld blijkt dat voor de zomervakantie veel abonnees stoppen dan is dat, vanuit de kant van de abonnees best logisch. Maar het is voor jou als onderneming zonde om deze klanten te verliezen. Of ze na de vakantie terugkeren als abonnee, dat valt nog maar te zien.
De oplossing kan zijn het aanbieden van het tijdelijk stopzetten van het abonnement of door laten lopen tegen gereduceerd tarief. Of misschien kun je je aanbod tijdelijk aanpassen zodat het wél 100% aansluit. Van papieren abonnement naar digitaal abonnement? Kan het lekker mee op vakantie!
Verschillende vormen van abonnementen
Welke verschillende vormen van abonnementen zijn er voor je onderneming? Ik heb drie veelgebruikte soorten abonnementen voor je op een rij gezet:
- Traditionele abonnementen
Hierbij kun je denken aan het traditionele abonnementen, zoals tijdschriften, kranten en de bibliotheek. Maar tegenwoordig kun je ook online abonnementen afsluiten voor e-books en luisterboeken. En we hebben het nu over boeken, maar er zijn ook abonnementen in de vorm van koffiebonen, toiletpapier en softwarepakketten. - Servicemodel
Wanneer je een website laat maken, dan heeft deze ook onderhoud nodig. Hier kun je als websitebouwer eenvoudig op inspelen. Bied na de oplevering van de website een abonnementsvorm voor onderhoud, beveiliging en optimalisatie. Nog een andere vorm van het servicemodel is wanneer je een auto koopt en daarbij eens in de zoveel tijd je auto mag langs brengen bij de autodealer voor onderhoud. De autodealer vraagt hier maandelijks een bedrag voor en daarvoor kun je altijd bij ze terecht en hoef je bijvoorbeeld niet extra bij te betalen bij (de meeste) reparaties. - Leasen
Bij leasen denk je misschien direct aan het leasen van auto’s, maar dit kun je tegenwoordig ook doen met wasmachines, koffiezetapparaten, telefoons en zelfs meubels. Het object waar je voor betaalt blijft eigendom van het bedrijf waar je het van leent en in ruil daarvoor krijg jij het product om te gebruiken en krijg je de bijbehorende service. Gaat je geleaste wasmachine kapot? Dan wordt deze direct gemaakt of je krijgt een nieuwe tot je beschikking. Win-win situatie dus.
Doorpakken met je business?
Ben je klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen én meer winst over te houden? Ontdek dan mijn gratis rekentool, waarmee je in een handomdraai ontdekt wat je kan doen en laten om meer winst te maken met je bedrijf.