Photo by: Jirapong Manustrong
Corporate indentity, ook bekend als bedrijfsidentiteit, is een cruciaal aspect van elk bedrijf. In dit artikel vertel ik je waarom dit zo is, wanneer het verstandig kan zijn om deze te veranderen en hoe je dit precies aanpakt.
Wat is corporate identity?
Eigenlijk gaat het er hierbij om, klanten en samenwerkingspartners een duidelijke indruk van jouw identiteit en waarden te geven. Het is dus belangrijk om een herkenbare en consistente uitstraling te creëren. Hieronder vallen onder bijvoorbeeld:
- Visuele aspecten zijn zaken als het logo, de kleuren, typografie en de communicatiestijl.
- De verbale identiteit omvat de aanspreektoon (zakelijk of informeel), de schrijfstijl en de gebruikte taal in alle communicatie van het bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertenties, website-inhoud en sociale media.
- De bedrijfscultuur en -waarden definiëren de normen, overtuigingen en omgangsvorm binnen jouw organisatie.
- Ook de klantbeleving is een belangrijk onderdeel. Dus hoe klanten het contact met jouw bedrijf ervaren, inclusief klantenservice en de kwaliteit van producten en diensten.
Wanneer is het aan te raden om je corporate identity te veranderen?
Natuurlijk ben je oorspronkelijk begonnen met een bepaald idee over je bedrijf. Het veranderen van de corporate identity is daarom waarschijnlijk geen makkelijke beslissing. Ook hangt er nogal wat vanaf. Er zijn verschillende situaties waarin het tóch aan te raden kan zijn om een verandering te overwegen:
- Als je een nieuwe doelgroep wil aanspreken of een andere marktpositie wil innemen, kan een herziening van de corporate identity noodzakelijk zijn om beter aan te sluiten bij de nieuwe strategie.
- Ook als je merkt, dat je producten of diensten zijn verouderd en je imago niet meer aansluit bij de moderne tijd, is een nieuwe uitstraling een belangrijke stap.
- Ga je fuseren? Ook dit vraagt om een nieuwe corporate identity die de samensmelting van jullie bedrijven weerspiegelt.
- Heel vervelend maar het kan gebeuren. Als je te maken hebt gehad met negative recenties of publiciteit en daardoor je reputatie is geschaad, kan een herpositionering helpen om een frisse start te maken.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Hoe pak je de verandering professioneel aan?
Als je ervoor hebt gekozen je corporate identity te veranderen is dit een grote stap en natuurlijk zit er nogal wat aan vast. Om een consistente en professionele uitstraling van je bedrijf te waarborgen geef ik je hier een paar belangrijke stappen voor een succesvolle omzetting:
- Onderzoek en analyse: Begin met een grondig onderzoek naar de huidige corporate identity, concurrenten, doelgroep en de gewenste positionering. Ook is het belangrijk de sterke en zwakke punten van je bedrijf te identificeren. Voor een gedegen analyse is het slim professioneel advies in te schakelen.
- Betrek belanghebbenden bij het proces, zoals medewerkers, klanten en samenwerkingspartners. Vooral als je medewerkers hebt is het belangrijk hen goed te informeren over de gang van zaken en waarom je de corporate identity gaat aanpakken. Je kunt hen, en eventueel ook je klanten en zakenpartners ook vragen naar hun mening en wensen. Hun input kan waardevolle inzichten bieden.
- Ontwikkeling: Voordat je de verandering kunt doorvoeren, moet je ervoor zorgen dat de nieuwe corporate identity is ontwikkeld en goedgekeurd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het logo, kleurenpalet, typografie en andere visuele elementen en natuurlijk ook de verbale identiteit.
- Stel een implementatieplan op: Denk goed na over een plan van aanpak om de overgang soepel te laten verlopen. Overweeg, om dit stap voor stap aan te pakken. Begin bijvoorbeeld met het aanpassen van je kantoorbenodigdheden, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, notitieblokken, pennen en andere benodigdheden.
- Denk ook aan de kantoorinrichting en vervang oude posters, borden en muurdecoraties voor items die de nieuwe corporate identity weerspiegelen. Kijk ook of het mogelijk is de nieuwe kleuren in de meubels of accessoires terug te laten komen.
- Pas ook de digitale communicatie aan de nieuwe corporate identity aan. Dit omvat onder andere e-mailhandtekeningen, digitale sjablonen voor presentaties en documenten en de look van je bedrijfswebsite.
- Social media: Superbelangrijk is het natuurlijk je socials aan te passen. Je kunt er ook voor kiezen de volgers op je social media kanalen deel te laten hebben aan het veranderingsproces.
- Training en begeleiding: Zijn er nieuwe digitale tools of software, worden kantoorbenodigdheden ergens anders besteld, is er een andere omgang met klanten gewenst, al deze zaken vragen om de nodige training en begeleiding voor je medewerkers.
- Extern bekendmaken: Communiceer de verandering op een duidelijke en goed onderbouwde manier naar klanten en zakenrelaties. Je kunt dit doen via een artikel, social media of lokale radio- of televisiezenders. Ook kun je ervoor kiezen dit op een feestelijke manier kenbaar te maken en te verbinden met een leuke actie.
- Last but not least: Blijf alert en evalueer eventueel door klantenonderzoek. Zo houd je de reacties van klanten en andere belanghebbenden goed in de gaten en kun je eventueel waar nodig bijschaven.
Conclusie
Corporate identity is een essentieel onderdeel van het succes van je bedrijf. Er zijn meerdere redenen, waarom het belangrijk kan zijn de uitstraling en het imago van je bedrijf nieuw te definiëren. Pak het weloverwogen en stap voor stap aan en houd de reacties van klanten en zakenrelaties nauwlettend in de gaten.
Met een zorgvuldige doorvoering en slimme marketing kan een nieuwe corporate identity een frisse start betekenen en de weg vrijmaken voor groei en succes!