Veel ondernemers zijn doorpakkers en hebben een enorm doorzettingsvermogen. Maar doorzettingsvermogen alleen is niet genoeg wanneer je keihard wilt groeien met je bedrijf. Je hebt ook draagkracht nodig.
In deze blog leg ik je uit, wat precies dit inhoudt en hoe je meer draagkracht binnen je onderneming realiseert.
Een bedrijf op basis van doorzettingsvermogen
Ik neem je even mee in een kennismakingsgesprek wat ik onlangs had.
De ondernemer in kwestie had een mooi merk in interieurartikelen. Daarnaast gaf ze nog interieuradvies. In haar ideaalplaatje zou ze graag het interieuradvies willen afschalen en zich meer op producten richten.
‘Maar met de verkoop van producten kun je geen geld verdienen. Dat is meer voor de leuk’.
‘Maar het gaat wel heel erg goed met mijn bedrijf. Ik verdien nu meer dan dat ik in loondienst deed’.
‘Ik ga steeds harder werken, maar mijn winst stijgt niet mee. Ik zit op een plateau’.
Hadden dit jouw uitspraken kunnen zijn?
Ik geloof er niet in dat je niet ‘goed geld’ zou kunnen (en mogen) verdienen met producten.
Ik geloof er in dat het juist hét moment is om kansen te benutten als je business al lekker loopt. Het bestaansrecht van jouw product/dienst is dan immers gevalideerd en je kunt gaan ‘draaien’ aan de knoppen van zowel omzet (prijzen en aantallen) als uitgaven (beter investeren en je geld nuttiger besteden).
Op basis van het gesprek concludeerde ik dat ze een mooi bedrijf aan het bouwen was. Maar wel een bedrijf op basis van doorzettingsvermogen in plaats van op draagkracht.
Waarom alleen doorzettingsvermogen als ondernemer niet voldoende is
Steeds maar harder gaan hollen helpt vaker niet dan wel. Op doorzettingsvermogen kom je ver, heel ver. Maar vaak wel tot een bepaald plateau. Als je daar bent aanbeland kan het frustrerend gaan aanvoelen. Waarom kom je maar niet boven een bepaalde omzet en/of winst heen?
De reden zit vaak in de draagkracht van jouw bedrijf. Oftewel, wat is nou de maximale winstpotentie van jouw bedrijf als je alle opties volledig benut?
Als de draagkracht van jouw bedrijf niet meer groeit kan jouw doorzettingsvermogen dit niet compenseren.
Lees ook: 6 tips voor het maken van een strategisch inkoopplan
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Concrete voorbeelden van draagkracht binnen een bedrijf
Er zijn talloze manieren waarop je de draagkracht van je onderneming kan verhogen. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden:
- Zelf gaan produceren in plaats van enkel inkopen;
- Randzaken uitbesteden zodat jij je kan focussen op het hoofdproduct;
- Een nieuwe markt aanboren;
- Productverbreding (maar verlies niet de focus);
- Een nieuwe vestiging openen;
- Jouw stenen winkel aanvullen met een online variant;
- Een specifieke (en meer lucratieve) niche kiezen.
Dit zijn slechts enkele manieren waarop je meer draagkracht binnen je onderneming kan realiseren. Zo zijn er honderden meer manieren – afhankelijk van de branche waar je in zit.
Waar zit de draagkracht van jouw bedrijf?
Benieuwd hoe precies je de draagkracht van jouw onderneming kan verhogen?
Veel ondernemers komen met deze vraag bij mij. Als financieel groeistrateeg help ik ze naar meer omzet en winst door beter financieel inzicht, grip op de cijfers, een ijzersterke strategie en focus.
Gedurende dit proces komt ook de draagkracht van de onderneming aan bod. Wat ik regelmatig zie, is dat de draagkracht van een bedrijf vaak ligt waar de blinde vlekken van de ondernemer zitten.
Want waar de blinde vlekken zitten, liggen de mooiste kansen voor groei. Om te achterhalen waar er nog kansen voor je liggen voor meer draagkracht, adviseer ik je om jezelf de volgende drie vragen te stellen:
#1 Hoeveel orders per dag heb je nodig?
De eerste vraag die jij jezelf kan stellen, is hoeveel orders per dag je nodig hebt om uit de kosten te komen.
Vraag jezelf af wat je omzet zou moeten zijn om alle kosten te dekken en er een fijne winst aan over te houden.
Als het blijkt dat je zoveel producten moet verkopen, dat het niet meer in één stenen winkel past, wordt het snel duidelijk dat je een tweede vestiging of webshop moet openen om de hoeveelheden aan te kunnen.
Of als je vier keer zoveel producten zou moeten maken en je dit niet meer zelf aan kan qua tijd, kan je aan de slag gaan met een productiemedewerker.
Inzicht in het gewenst aantal orders per dag is de eerste stap voor meer draagkracht.
#2 Hoeveel procent moeten je marketinguitgaven dalen?
De tweede vraag die jij jezelf kan stellen, is hoeveel procent je marketinguitgaven moeten dalen om realistisch te zijn?
Stel je advertentiekosten zijn 50% van je omzet en de kostprijs van je product – het produceren, inpakken en verzenden – zijn ook 50%. Dan is het logisch dat je aan het plateau zit.
100% is je omzet en 50% daarvan gaan naar de advertenties en 50% naar het maken van de producten. Dat gaat niet werken, want je houdt er zelf niets aan over.
Tijd dus om kritisch naar je marketing te kijken. Werk je samen met de juiste partij? Kunnen die kosten omlaag? Adverteren we wel op het juiste kanaal? Zit de klant op dit kanaal?
#3 Waar gaat al je geld naartoe?
Kijk naast de marketingkosten ook naar je inkoopprijs, kostprijs en verkoopprijs. Klopt die verhouding wel, of kan je hier nog een grotere winstmarge realiseren?
Vele ondernemers nemen in de loop der jaren veel te veel abonnementen op allerlei producten en diensten die eigenlijk niet bijdragen aan meer omzet. Het sluipt er een beetje in. Herkenbaar?
Kijk kritisch naar alle kosten die je maakt en evalueer in hoeverre ze echt bijdragen aan je bedrijfsgroei of stiekem toch onnodig zijn.
De draagkracht van je bedrijf ontdekken
Met al deze inzichten krijg je een helder beeld van waar precies er nog potentiële groei en kansen voor meer draagkracht zitten.
Vind je het lastig om hiermee aan de slag te gaan en weet je niet goed waar je moet beginnen?
Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld, waar je stap voor stap de winstkansen van je bedrijf kan ontdekken.
In mijn online training ‘Ontdek de winstkansen in jouw bedrijf‘ ga je leren hoe jij je cijfers kan lezen, leer je een analyse-methode voor nog meer groei (die ik ook voor mijn 1-op-1 klanten toepas) en krijg je de eerste handvatten om je inzichten om te zetten in een concreet actieplan vol verbeteringen voor meer groei en winst.
Klinkt dat goed? Ontdek hier meer over mijn training.