Veel ondernemers denken direct aan adverteren als ze willen groeien naar meer klanten en omzet. En ja, als je maar een beetje goed adverteert, krijg je al snel meer nieuwe klanten en meer omzet. Maar is adverteren altijd een goede optie om winstgevend te groeien? Want we weten allemaal wel dat je niet enkel met omzet een bedrijf bouwt, maar dat het vooral belangrijk is wat onderaan de streep (omzet – kosten) overblijft. Hoe adverteer je dan winstgevend als productondernemer? Daar ga ik in deze blog dieper op in.
Lees ook: abonnement als verdienmodel, is jouw onderneming daar klaar voor?
Hoe meet je hoe effectief jouw advertentiecampagne is (en of je dus winstgevend adverteert)?
Over het algemeen wordt de effectiviteit van een marketingcampagne gemeten door een KPI: de ROAS of de ROMI. Deze afkortingen zeggen je misschien niet veel. KPI staat voor Key Performance Indicators, dus indicatoren die aangeven of een bepaalde activiteit succesvol is. Deze KPI’s kunnen dus gemeten worden via de ROAS of de ROMI, ik zal je even uitleggen wat deze inhouden.
ROAS oftewel: de Return on Advertising Spend
ROAS staat voor Return on Advertising Spend, en is dé KPI waar marketinggoeroe’s het altijd over hebben. Deze KPI wordt dus ook het meest gebruikt om te meten of je advertentie wel rendabel is. Hoe bereken je de ROAS dan?
Het is een percentage dat wordt berekend door de opbrengst te delen door de advertentiekosten. Het percentage dat daaruit rolt, geeft aan hoeveel een geïnvesteerde euro heeft opgeleverd. Een opbrengst van €3000,- en advertentiekosten van €1000,- resulteren bijvoorbeeld in een ROAS van 300% of ook wel 3. Oftewel: elke geïnvesteerde euro levert je €3 op. Dit kun je per campagne, of per advertentiegroep berekenen.
Is het nou wel zo slim om enkel de ROAS te meten? Een betere KPI is de ROMI (Return on Marketing Investment). Er zitten namelijk twee grote ‘maars’ aan het eenzijdig kijken naar een ROAS en op basis daarvan concluderen dat je winstgevend aan het adverteren bent. Want een ROAS van 600% klinkt goed, maar is dat altijd wel zo’n goede deal? Ik zal je hierin meenemen.
ROMI oftewel: de Return on Marketing Investment
ROMI staat voor Return on Marketing Investment en deze formule heeft een groot verschil ten opzichte van de ROAS formule. De ROMI neemt namelijk meer kosten in de berekening mee. Daarom is deze formule een stuk accurater en bereken je of je wel écht winstgevend adverteert.
Voor de ondernemers met een digitaal product is het verschil tussen de ROAS en de ROMI in sommige gevallen niet zo groot, maar vooral ondernemers met een fysiek product: opgelet!
De ROMI bereken je door:
In de ROMI kijk je dus naar de totale kosten van de marketingcampagne. In tegenstelling tot de ROAS formule, neem je hier dus ook bijvoorbeeld alle marketingcampagne kosten mee. Denk eens aan de kosten voor het uitbesteden aan een marketingbureau. In de ROAS wordt namelijk alleen naar de advertentiekosten gekeken, de ROMI pakt dus veel meer kosten mee. Adverteer als productondernemer winstgevend door inzicht te hebben in álle kosten.
Waarom is de ROMI interessanter dan de ROAS?
1) De kosten van campagne zijn een stuk breder dan enkel de advertentiekosten
Als je een advertentiecampagne gaat opzetten, heb je vaak veel meer kosten dan enkel het advertentiebudget wat je erin stopt. Denk bijvoorbeeld aan het uitbesteden van je advertenties aan een marketingbureau, het ontwerpen van een mooie campagne, teksten schrijven enzovoorts. De totale kosten van een marketingcampagne zijn dus veel breder dan enkel de advertentiekosten. De ROMI neemt deze kosten wel mee in de formule, de ROAS niet. Daarom vind ik de ROMI veel interessanter en veel meer zeggen over het resultaat van de advertentie.
2) Je vergeet de inkoopkosten
Leuk, die extra omzet als je gaat adverteren, maar vooral voor webshopeigenaren en ondernemers van een product komt er een stuk meer bij kijken. Je moet namelijk materialen of eindproducten inkopen, het verpakken en verzenden. Stel dat jouw marge op een product 50% is. Je verkoopt in dat geval bijvoorbeeld een product voor 100 euro en het kost je 50 euro om het product te maken, te verpakken en te verzenden. Extra tip: weet dus altijd wat de kostprijs is van jouw product en neem dit ook mee in de berekening van de winstgevendheid van je advertentie!
Terug naar het voorbeeld
Je had €1000 advertentiebudget en genereerde hier €3000 omzet mee. Alleen kijkend naar de ROAS, klonk dat allemaal wel goed. Maar stel dat je een productondernemer of een webshopeigenaar bent en je hebt een marge van 50%. Dus van elke 1 euro aan omzet heb je ook 50 cent aan kosten. Verder besteed je je advertenties uit en krijg je hulp bij het maken van de teksten. Dit kost je 500 euro per maand.
Als je het zo bekijkt, doormiddel van de formule van de ROMI, krijg je wel extra omzet binnen door het adverteren, maar levert het je 0 euro extra winst op. Zonde van alle moeite want ‘als je niets verdient, kun je het beter rustig hebben’.
Moet ik dan wel gaan adverteren?
Adverteren voor meer klanten, omzet en uiteindelijk ook meer winst? Zeker doen! Maar ken je cijfers, ken je marges, weet welke ratio’s je moet halen zodat je winstgevend adverteert. Als je het advertentiebeheer wil uitbesteden, bespreek dan ook duidelijk met elkaar (van tevoren!) welke targets wenselijk zijn en wat de verwachtingen zijn. Zo kun je dus berekenen wanneer jouw advertentie daadwerkelijk winstgevend is en of je hiermee moet doorgaan. Adverteer als productondernemer dus winstgevend door inzicht te hebben in wat het je daadwerkelijk kost versus wat het je oplevert.