Hoe kan ik grip houden op mijn cijfers ten tijden van verandering?

Ik ontving een DM op Instagram. De ondernemer vertelde dat hij tijdens deze tijden het overzicht kwijt was, omdat alle prijzen voortdurend veranderen. Kun je überhaupt wel grip houden op je cijfers in deze tijden?

Ik vond dit erg interessant en wil er in deze blog dieper op ingaan. Kun je door deze verandering geen grip hebben op je cijfers, of wordt het moeilijker?

Dit kunnen we op verschillende manieren beantwoorden: vanuit mindset, financieel inzicht en een strategisch perspectief.

Dit ga je ontdekken:

Grip op je cijfers door de juiste mindset

Laten we eens beginnen met het aspect van mindset. Is verandering niet altijd aanwezig? De ene verandering is misschien ingrijpender dan de andere, maar als ondernemer maakt verandering je juist flexibel.

Groei betekent kansen grijpen, en dat geldt ook voor verandering. Het is interessant om te onderzoeken waarom we in deze periode van verandering geen grip kunnen houden, in vergelijking met een “normale” verandering in het leven.

Als bijvoorbeeld medewerkers vertrekken of je nieuwe product niet succesvol is, ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Dan zijn we van nature geneigd actief op zoek te gaan naar oplossingen.

Maar nu is de verandering het gevolg van de algemene economische omstandigheden, en daardoor kunnen we het min of meer van ons afschuiven omdat we er “toch niets aan kunnen doen”.

Als ondernemer heb je getekend voor een totaalpakket, waar verandering een onderdeel van is.

Eigenlijk vind ik het wel mooi dat je je voortdurend moet aanpassen, want zo zie je wie de goede ondernemers echt zijn.

Zolang de wereld niet stilstaat, zijn er nog steeds kansen. Je kunt ervoor kiezen te denken dat je er niets aan kunt doen, of je kunt het allerbeste ervan maken en jezelf juist onderscheiden.

Stel je voor dat het regent en je moet op de fiets naar een vergadering. Heel vervelend. Maar je blijft niet thuis en verdient daardoor geen geld. Misschien kun je een regenpak aantrekken, de vergadering naar een andere locatie verplaatsen of een ander vervoermiddel kiezen.

De vraag is: ben jij flexibel? Dat is het belangrijkste aspect van mindset. Hoe ga jij om met verandering?

Grip op je cijfers met financieel inzicht

De tweede manier waarop we deze vraag kunnen beantwoorden, is door te kijken naar het financiële aspect. Dit is natuurlijk mijn favoriete onderdeel.

Ik neem je graag mee in hoe ik met klanten werk om inzicht te verkrijgen. Als je door veranderende omstandigheden geen financieel inzicht meer hebt, dan is de methode die je momenteel gebruikt om financieel inzicht te verkrijgen niet geschikt voor je bedrijf.

Waarschijnlijk werk je met een sjabloon of tool die niet echt dynamisch is. Je kunt niet goed zien dat prijzen zijn gestegen of dat bepaalde kosten zijn veranderd. Je hulpmiddel is eigenlijk niet geschikt voor jou.

Onlangs besprak ik met een klant de grondstofprijzen. Ik vroeg meteen wat de impact was van stijgende grondstofprijzen op de kostprijs.

Wat is de invloed op de winstmarge als je je verkoopprijzen gelijk houdt?

Omdat we een dynamische tool gebruikten, konden we direct het resultaat zien.

Stel dat de prijs van quinoa, havermout en boekweit bijvoorbeeld stijgt. Dan is X de nieuwe prijs per kilo. We hebben het recept al in de tool ingevoerd.

Hierdoor zien we automatisch wat de nieuwe kostprijs wordt. In één oogopslag. Als je de verkoopprijzen gelijk laat, gaat de winst per product X euro omlaag.

Als ik de winst gelijk wil houden, wat zou dan mijn nieuwe verkoopprijs moeten zijn? Met behulp van onze goede tool kunnen we direct het resultaat van die verandering zien. Je ziet precies wat het met je doet.

Maar dat kun je bijvoorbeeld ook doen met je vaste kosten. Als je freelancers een verhoging willen: ga je daarin mee of zoek je iemand anders?

Laten we zeggen dat je meegaat. Wat worden dan de nieuwe kosten? Hetzelfde geldt voor huur of energie. Wat is de impact daarvan op je resultaat?

Met een dynamische tool kun je ook spelen.

Hoeveel meer eenheden moet je verkopen als je de prijs gelijk wilt houden? Of wat moet er met je prijzen gebeuren om hetzelfde resultaat te behalen? Of een combinatie van beide.

Lees ook: Productprijs bepalen: hoe doe je dat?

Het overzicht kwijt door de verandering?

Als je door verandering geen financieel inzicht hebt, had je waarschijnlijk voor de verandering al geen goed inzicht. Of het was erg statisch.

Je hebt ooit een plan gemaakt, maar nu is er een kleine aanpassing en kun je het niet aanpassen. Het plan werkt niet meer. Ondernemerschap is als surfen op golven van verandering. Altijd op en neer gaan en de goede golven pakken.

Mijn klanten gebruiken één bestand. Daarin plaatsen we de omzet, kosten, resultaat en cashflow.

Bij cashflow gaat het erom wanneer je verwacht welk bedrag op je bankrekening te hebben staan.

De verkoopprijzen veranderen, de aantallen veranderen, de verhouding tussen marketing en verkoop verandert, je kostprijs verandert. Je kunt alles invullen en aanpassen.

De tabbladen “resultaat” en “cashflow” dienen als output. Ze tonen het resultaat van andere input.

Stel dat je gaat verhuizen naar een ander pand en daarvoor moet verbouwen. Het geld voor de verbouwing wordt in één keer van je rekening afgeschreven. Dit vul je in en je ziet welke invloed dit heeft op de winstgevendheid van je bedrijf.

“Wat staat er wanneer op mijn bankrekening?” Met een goed bestand laat je je niet zo snel ontmoedigen door veranderingen. Met dat inzicht zie je ook welke acties misschien niet zo verstandig zouden zijn.

Als alle kosten stijgen en jij niets aanpast, zal je winst dalen en zal er minder geld op je bankrekening staan. Dat kan een trigger zijn om strategisch anders te gaan denken.

 

Strategie gebruiken voor meer grip op je cijfers

Dan komen we bij het derde punt. Hoe behoud je grip op je cijfers bij veranderingen in je strategie?

Een andere ondernemer had te maken met stijgende gasprijzen. We besloten naar de verpakkingsmaterialen te kijken, aangezien die een aanzienlijk deel uitmaken van de kosten. Wat zijn eigenlijk de kosten?

Dit is sowieso een belangrijk aspect, aangezien er ook een tekort aan karton is. Gelukkig zijn er nog veel andere opties, maar je moet eerst inzicht hebben.

Is je verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld vier keer duurder dan de productprijs? Dat is niet handig. Hier komt het strategische aspect om de hoek kijken: hoe gaan we veranderingen aanbrengen?

Hoe kunnen we ons staande houden in tijden van verandering? Dit volgt uit het verkregen inzicht. De mindset is meer de context eromheen. De strategische aanpak kan op verschillende niveaus plaatsvinden.

Als je pakketjes verstuurt, betaal je vaak meer vanaf een bepaalde grootte. Stel dat je precies op de grens zit en nu zijn de afmetingen veranderd. De klant betaalt 6 euro, maar jij betaalt 40 euro voor verzending.

Misschien kun je jouw product iets kleiner maken? Of de verpakking net iets aanpassen, zodat het pakket kleiner wordt. Misschien kun je overstappen naar een andere verzenddienst. Dit zijn kleine strategische zetten binnen je huidige situatie.

Je kunt de strategie ook op een hoger niveau tillen wat betreft het resultaat. Wat verandert er momenteel in de markt en hoe kun je daarop inspelen?

Zijn er nieuwe pijnpunten of behoeften bij je doelgroep waar je op kunt inspelen?

Zakelijke Kansen in tijden van verandering

De hoge energierekeningen hebben bij veel mensen de ambitie en motivatie opgewekt om te verduurzamen. Goed voor het milieu en de samenleving.

Dit heeft geleid tot een stijging in de markt voor zonnepanelen en alternatieve energiebronnen. Misschien is dat een zeer interessante markt geworden.

Ook transport wordt duurder. Het wordt kostbaarder om goederen naar Nederland te halen. Als we kijken naar groenten en fruit uit de regio, is de vraag naar seizoensgebonden producten van lokale boeren gestegen.

Ook concepten waarbij je kratten met groenten direct van de boer kunt halen, zijn populairder geworden. Lokaal, duurzaam en kostenbesparend.

Er zijn nog steeds veel kansen in de markt. Dit zijn eigenlijk nieuwe ideeën, nieuwe kansen, nieuwe strategieën. Denk na over wat er momenteel verandert in de markt en hoe je hier mogelijk op kunt inspelen.

Aan de andere kant kan het ook betekenen dat je bepaalde aspecten van je basis moet loslaten. Misschien heb je een product dat goed verkoopt, maar het komt uit China en met de transportkosten erbij is het niet langer rendabel. Of de verkoopprijs zou zo hoog moeten zijn dat je het eigenlijk niet meer kunt vragen.

Surfen op de golven van het ondernemerschap

Je moet meesurfen op de golven. Kansen herkennen en benutten. Dat is mijn visie en perspectief op alle veranderingen.

We bevinden ons momenteel in een economische neerwaartse spiraal, in een recessie. Alles wordt duurder.

Als ondernemer hebben we gekozen voor de package deal en dat betekent dat we ook moeten blijven surfen, zelfs als de golven naar beneden gaan.

Hoe ga jij hiermee om? Hoe flexibel ben je echt? Welk leiderschap toon je in deze situatie? Wat is je mindset?

En je mindset is sterk verbonden met het aspect van inzicht. Dat je niet meer zo snel schrikt van veranderingen. Je weet wat er gebeurt als x verandert.

Je gaat aan de slag met je spreadsheet om te zien welke impact het heeft op je bedrijf. Met grip en controle sta je ook veel zelfverzekerder in je schoenen. En door inzicht kun je strategische beslissingen nemen.

Ik hoop dat dit je enig inzicht heeft gegeven, vooral over de voordelen en de cruciale rol van financieel inzicht in je bedrijf.

Als je daarbij wat hulp kunt gebruiken, stuur me dan een DM via Instagram of een e-mail naar contact@marissabonants.nl.

Of als je sneller naar je doel wilt, kun je deelnemen aan mijn bijna wekelijkse gratis masterclass. Inschrijven kan via de button hieronder:

Meer in de diepte duiken over dit onderwerp? Beluister de podcast!

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?