Wil je weten hoe productlancering werkt? In dit artikel leg ik je uit wat de stappen zijn om succesvol een product te lanceren en een verhoogde omzet te draaien.
Dit ga je in deze blog ontdekken:
Wat is een productlancering?
Je kunt zowel een bestaand als nieuw product ‘lanceren’. Het gaat erom dat je op een strategische manier een product bij je doelgroep onder de aandacht brengt, zodat je op het moment van lanceren een verhoogde omzet kunt draaien. Waarom is een goede productlancering belangrijk?
Een productlancering heeft iets meer voeten in de aarde dan de meeste ondernemers denken. Bij grote bedrijven zit een heel team van marketingprofessionals achter de lancering met ruime financiering en gedetailleerde projectplanning. Maar ook als zelfstandig ondernemer en/of een klein team is het belangrijk om voldoende aandacht – en budget – te geven aan de lancering. Om een nieuw product te doen slagen, moet het namelijk worden voorafgegaan door een krachtige lancering. Dit maakt of kraakt het succes van je product.
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Drie stappen in een productlanceringsstrategie
Er zijn drie fases bij het lanceren van een product:
- Pre-launch
- Launch
- Post-launch
1. Pre-launch
In deze fase maak je je doelgroep alvast lekker voor je product. De pre-launchfase is vaak de drukste en belangrijkste fase van een productlancering. Je focust je in deze fase op het vergroten van de naamsbekendheid, de communicatie en het identificeren van de populairste marketingkanalen bij jouw doelgroep.
Voorafgaand aan deze fase heb je uiteraard onderzoek gedaan en geluisterd naar de feedback van (potentiële) klanten. Het is belangrijk dat je product goed aansluit bij de wensen van je doelgroep en dat je een goede prijs hebt bepaald (lees de tips verderop dit artikel).
Lees ook: Klantenbinding: 4 effectieve strategieën in 2022
2. Launch
De launch vindt altijd plaats op een vooraf vastgesteld tijdstip. Dit is de deadline, en die deadline heb je ook naar je doelgroep gecommuniceerd.
Een voorbeeld: je kunt in je Instagram Stories een timer zetten wanneer het product live komt. Of een aantal mails over versturen met een speciaal lanceringsaanbod of een extra ‘cadeautje’ bij de aankoop van het product.. Dan kun je je doelgroep nog meer opwarmen!
3. Post-launch
Mensen die je product niet hebben gekocht tijdens de launch, kun je op een later moment overhalen met een geautomatiseerde e-mailmarketing campagne. Daarnaast is het belangrijk om een analyse uit te voeren. Stel van tevoren vast met wat voor succesindicatoren je gaat meten: kwantitatieve indicatoren, zoals omzet? Kwalitatieve indicatoren, zoals de feedback van klanten? Of allebei?
Analyseer of je je doelen hebt behaald of niet. En wat de de redenen daarvoor waren.
- Maak een document met alle evaluatiepunten van voor, tijdens en na de launch.
- Uit welke mails in de campagne kwamen de aankopen?
- Welke vragen stelde (potentiele) klanten en wat was er nog onduidelijk?
De gegevens die je krijgt, gebruik je om je product en marketingstrategie te optimaliseren voor de volgende launch.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Tips voor een succesvolle productlanceringsstrategie
Of je nu voor het eerst een product gaat lanceren of al jarenlang bestaande producten hebt, dat maakt niet uit. Je moet toch weten hoe je een succesvolle lancering kunt uitvoeren, en dat doe je met de volgende stappen.
1. Verzamel van tevoren input van klanten
Om te beginnen moet je natuurlijk eerst het product ontwikkelen. Als je product niet aan de verwachtingen voldoet, zal de lancering ook niet slagen. Zorg ervoor dat je genoeg tijd en energie steekt in de ontwikkeling van het product en luister goed naar de feedback van je doelgroep.
Let op: je hoeft niet alles al 100% procent te hebben uitgewerkt voordat je kunt gaan verkopen. Een fysiek product moet er natuurlijk wel zijn, maar je kunt dat ook gaandeweg verbeteren met behulp van de feedback van je klanten. Bij een online product kun je zelfs een lancering doen in de pre-order en het pas maken als het is verkocht. Dan kun je juist mooi de kopers vragen wat ze terug willen zien om het nog beter aan te laten sluiten. Vraag jezelf af, voordat je je product lanceert, waarom je product überhaupt moet bestaan en welk probleem het oplost voor potentiële klanten.
Beantwoord deze vragen:
- Waarom klanten jouw product gebruiken
- Wat de specifieke pijnpunten zijn die jouw product aanpakt
- Wat jouw product beter doet dan andere producten
Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet je onderzoek doen. Verzamel feedback van je klanten via formulieren, interviews, polls, etc. Vraag klanten welke functies ze het fijnst vinden en tegen welke problemen ze aanlopen met soortgelijke producten.
2. Vind de juiste prijs
Een succesvolle productlancering is niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van het product en de match met de wensen bij de (potentiële) klant. De prijs van het product is net zo belangrijk! Met de juiste prijs is de kans groot dat je product slaagt, maar met een verkeerde prijs kun je zelfs je huidige klanten van je vervreemden.
Er zijn verschillende manieren om een prijs te bepalen, hieronder leg ik er vijf kort uit.
- Penetratieprijsstrategie: je prijst je product lager dan de concurrentie in het begin van de launch om de verkoop te stimuleren. Later verhoog je je prijs.
- Afroomprijsstrategie: je prijst je product hoog bij de lancering om gemaakte kosten terug te verdienen, maar laat kort daarna de prijs zakken.
- Concurrentiegerelateerd: je prijst je product even hoog/laag als de concurrentie.
- Kostprijsplusstrategie: deze prijs is gebaseerd op de inkoopprijs + marge.
- Premium pricing: je prijst je product hoger om het waardevoller te laten overkomen.
Welke strategie jij moet kiezen, hangt af van je product, marketingstrategie en bedrijfsstrategie. Vind je het lastig om dit zelf te bepalen? Kijk wat ik voor je kan doen en ontvang gratis mijn gids om in 7 stappen de perfecte prijs te bepalen.
Om te zien wat je vooral niet moet doen, lees dan mijn artikel over de 6 meest gemaakte fouten bij prijszetting of 6 tips voor de perfecte product market fit.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
3. Maak een ijzersterk marketingplan
Bedenk hoe je het product gaat promoten en welke kanalen je hiervoor gaat gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan social media, online advertenties of persberichten. Kijk terug naar oude lanceringen. Wat werkte er toen? Dat kun je zien door naar je cijfers te kijken en jezelf steeds weer de vraag te stellen: waar zit mijn doelgroep?
Vergeet ook niet met andere bedrijven, influencers of ondernemers samen te werken!
4. Houd grip op je deadlines
Zorg ervoor dat je een duidelijk plan hebt voor de lancering van het product en zorg voor goed projectmanagement. Probeer alle deadlines te halen en blijf nauw contact houden met alle betrokken partijen.
Op de dag van de lancering wil je natuurlijk dat alles goed gaat, dus laat het niet afhangen van haastige ad hoc beslissingen. Wanneer alles klaar is, is het tijd om te evalueren en te kijken wat er beter kan.
Je product lanceren met goed onderbouwde cijfers
Het lanceren van een product wordt meer strategisch en doelgericht wanneer je dit doet met financieel inzicht. Hiervoor heb ik een gratis rekentool ontwikkeld. Mijn rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product laat je zien wat je kan doen en laten om meer winst over te houden.