Je bedrijf bijsturen kan op elk moment. Dit is compleet normaal; het leven is altijd aan verandering onderhevig en je bedrijf verandert mee. Merk je dat het niet lekker loopt? Je bedrijf stoppen hoeft niet per se. Wel is het tijd om te evalueren, reflecteren en bijsturen.
In dit artikel lees je 5 tekenen dat het tijd is om je bedrijf bij te sturen en ik vertel je hoe je dit zo soepel mogelijk kunt doen.
Evalueren, reflecteren en je bedrijf bijsturen: wat houdt dit in?
Er komt altijd een moment waarop je moet evalueren, reflecteren en bijsturen. Je ontdekt bijvoorbeeld dat behoeften van de klant veranderen of dat de markt verandert. Niets blijft hetzelfde; een succesvolle ondernemer beweegt met de veranderingen mee.
Ongeacht de economische omstandigheden en tegenslagen die je tegenkomt, zorgt het tijdig evalueren, reflecteren en bijsturen ervoor dat je op de juiste (winst)koers blijft.
Je bedrijf evalueren
Bij het evalueren kijk je wat oorspronkelijk je plan was en hoe dat verschilt met wat nu de werkelijkheid is.
- Waar gaat het goed en waar kan het beter?
- Lig je nog steeds op koers om je doelen te behalen?
- Of maak je langzaamaan steeds meer kosten terwijl je wel meer omzet draait, maar minder winst?
- Hoe besteed je je uren? Kun je taken uitbesteden, automatiseren of laten vallen?
Reflecteren op je bedrijfsprestaties
Bij het reflecteren ga je na waarom bepaalde dingen goed zijn gegaan en andere dingen minder goed.
- Waar zijn je beste klanten vandaan gekomen?
- Wat is je beste product geweest?
- Welke keuzes zou je maken als je nu al jaarlijks 1 miljoen euro zou verdienen?
- Wat kun je daarvan nu al implementeren?
Je bedrijf bijsturen – op basis van je cijfers
Als je weet wat wel en niet werkt, is het tijd om bij te sturen. Je bedrijf bijsturen doe je veel makkelijker en efficiënter op basis van je cijfers dan op je intuïtie.
Want enthousiasme en een rotsvast geloof in je product zijn heel fijn. Maar als het niet verkoopt en de marge is te klein, dan is het tijd om te kijken wat je kunt verbeteren. Dat doe je op basis van de cijfers die je hebt samengesteld tijdens het evalueren en reflecteren.
- Welke taken/producten/klanten ga je dus loslaten?
- Wat besluit je om anders te gaan doen?
5 tekenen dat het tijd is om je bedrijf bij te sturen
Hier volgen vijf tekenen dat het tijd is voor het bijsturen van je bedrijf en/of bedrijfsstrategie:
1. Een product verkoopt beter dan andere producten
Merk je dat een product het veel beter doet dan de andere producten? Dan is het verstandig om daar je strategie op aan te passen. Koop bijvoorbeeld meer in van het succesvolle product en minder van de producten die minder populair zijn. Pas je advertenties daar ook op aan.
2. Je producten zijn verouderd
Zijn je producten verouderd? Verkoop je vintage jurken, maar merk je dat de verkoop significant is afgenomen? Misschien heeft het te maken met de vraag en zijn vintage jurken gewoon niet meer in trek.
Vraag je klanten wat zij ervan vinden en doe marktonderzoek. Misschien is het tijd voor een nieuw product of de rebranding van je bedrijf.
3. Je verliest klanten
Een van de duidelijkste tekenen dat het tijd is om je bedrijfsstrategie te herzien, is een verlies van klanten. Soms kan dit seizoensgebonden zijn: dat ligt aan de dienst of aan het product dat je verkoopt.
Houdt het klantenverlies gedurende drie of vier maanden aan? Dan is het tijd voor een drastische verandering! Dit kan in productaanbod, marketingstrategie, acquisitie of prijsbepaling zijn.
4. Je hebt cashflowproblemen
Het liefst stuur je je bedrijf bij voordat je cashflowproblemen krijgt. Dat is logisch. Maar soms zie je het niet aankomen, en als het dan zover is, dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen. Alles valt op te lossen, je moet alleen even grip op je cijfers krijgen.
Heb je daarbij hulp nodig? Bekijk wat ik als financieel groeistrateeg voor jou kan doen.
5. Je bedrijf zit ‘vast’
Merk je dat je bedrijf zich niet of heel langzaam maar ontwikkelt? Heb je het gevoel vast te zitten? Misschien is je strategie niet duidelijk genoeg of moet je je activiteiten herzien. Het kan ook dat je de motivatie mist omdat jij bent veranderd, maar je bedrijf niet.
Wat de oorzaak ook is, het is een overduidelijk teken dat er iets moet veranderen. Hoe je dat zo soepel mogelijk doet, lees je hieronder.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Bedrijf bijsturen: 3 tips voor een soepele overgang
1. Doe het zo snel mogelijk
Stuur je bedrijf liefst zo snel mogelijk bij. Stoppen hoeft niet (tenzij het echt niet anders kan), maar als je een paar keer van koers moet veranderen, is dat helemaal prima. Probeer het wel zo vroeg mogelijk te doen, zodat je zo weinig mogelijk geld, energie en tijd verspilt.
2. Luister naar je klanten
Jouw klanten bezitten waardevolle informatie. Informatie waarmee jij je bedrijf weer op de goede koers kunt krijgen. Vraag je klanten dus om feedback. Vinden zij ook dat je een nieuwe richting moet inslaan? Of iets kunt verbeteren?
Als je volop krijgt te horen dat je producten te duur zijn, dat er een te complex aankoopproces is, de checkout niet klantvriendelijk is of dat er andere, betere producten op de markt zijn, weet je wat je te doen staat.
3. Gebruik het werk dat je al hebt gedaan
Hoe vaak dit wel niet gebeurt… een ondernemer die heel zijn website, social media of webshop verwijdert. Puur omdat zijn nieuwe visie niet meer aansluit met wat hij tot nu toe heeft gedaan.
Ik snap het, het kan heerlijk zijn om opnieuw te beginnen. Een frisse start. Toch is het jammer van al het werk en de energie die je in je bedrijf hebt gestopt. In plaats van alles te verwijderen, kun je kijken welke dingen je kunt hergebruiken.
Bedenk dat opnieuw starten ook veel energie kost. Hoe kun je dus het meest efficiënt van richting veranderen, zonder dat al je verleden werk verloren gaat?