Kun jij elk bedrijf winstgevend maken?
Deze blog is aangewakkerd door reacties en aanmerkingen in de winstweek.
De winstweek is een gratis challenge die ik regelmatig geef.
Hier neem ik ondernemers met een fysiek product mee in de belangrijkste aspecten van winstgevend ondernemen.
-
- Op dag één hebben we het altijd over doelen stellen.
- Dag twee over de prijsbepaling.
- Op dag drie duiken we in op kosten en investeringen.
- En dag vier over je financiële plan en je actieplan.
Want alleen een financieel plan is best wel droog en theoretisch.
We moeten ook in de actiemodus.
Als dit nou ook wat voor jou lijkt, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief of houd mijn website en Instagram in de gaten.
Aan het einde van de winst week doe ik altijd een aanbod voor The Money Making Impact School.
Er was daar in ieder geval een vraag in de chat.
Kun je eigenlijk wel echt winstgevend worden als creatieve ondernemer?
Die vraag triggerde zoveel in me.
De masterclasses zijn altijd live en ik antwoordde vol temperament:
“Natuurlijk kun je als creatieve ondernemer ook winstgevend worden!”
“Natuurlijk kun je als creatieve ondernemer veel geld verdienen.”
Deze vraag komt overeen met een andere vraag die ik via mijn Instagram gesteld kreeg.
In korte tijd twee vragen of je wel écht winstgevend kan worden als creatieve ondernemer.
Het antwoord op deze vraag vind je in deze blog.
DIT GA JE ONTDEKKEN:
Kan je elk bedrijf winstgevend maken?
Wat doe je als je maximale capaciteit is bereikt?
Praktisch voorbeeld: gepersonaliseerde cadeauboxen
Wat als de draagkracht van je bedrijf niet voldoende is?
KAN JE ELK BEDRIJF WINSTGEVEND MAKEN?
Kan ik elk bedrijf winstgevend maken? Nee.
Misschien hoor je graag ja, maar nee.
Ik heb geen toverstaf en kan je ook geen wonderpil geven.
Ik kan niet toveren.
We proberen vaak een bedrijf met de huidige voorwaarden winstgevend te maken.
Je zou het kunnen vergelijken met een boodschappentas.
Ik schrijf deze blog vanuit mijn woonkamer en ik heb net allemaal spullen bij de Gamma gekocht.
Het is een harde stevige plastic tas die je weleens krijgt bij de Albert Heijn, Blokker of Action.
Beeld je deze tas even in.
Naast de tas ligt een berg met spullen.
Je wil al die rommel in die tas krijgen.
Eerst alle grote dingen en dan de kleine dingen bovenin.
Of met een andere techniek juist meer verticaal of horizontaal neerzetten.
Als je het goed doet krijg wel net wat meer in die tas als je initieel had verwacht.
Nu denk je misschien: “Marissa, waar heb je het over?”
Wat ik eigenlijk bedoel te vertellen is dat als we het tactischer aanpakken, net wat harder werken en net wat harder duwen, meer in de tas krijgen dan gedacht.
HOE VERTAAL JE DIT DOOR NAAR JE BEDRIJF?
Laten we dit voorbeeld eens vergelijken met je bedrijf.
Je krijgt regelmatig complimenten en iedereen vindt je producten fantastisch.
Maar bij jou komen de complimenten niet aan.
Het voelt fake.
Aan de buitenkant heb je een goed bedrijf.
Maar aan de binnenkant denk jij aan die ene rekening die nog betaald moet worden.
Daarnaast ervaar je best veel chaos in je hoofd en chaos binnen je bedrijf.
Dan zou het eigenlijk utopisch zijn om te zeggen dat we je bedrijf wel winstgevend maken door net iets vaker je aanbod te doen, meer sales, hogere prijzen of een hoger marketingbudget toe te passen.
Dat gaat niet werken.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
WAT DOE JE ALS JE MAXIMALE CAPACITEIT IS BEREIKT?
We gaan terug naar de tas.
We hebben de Gamma-tas staan met ernaast niet 1 berg met spullen maar 5 bergen.
Dan kunnen we doen wat we willen, harder ons best doen en strategischer nadenken over hoe we alle spullen in die tas krijgen.
Maar dat gaat niet werken.
De maximale capaciteit is bereikt.
En zo werkt het ook vaak met bedrijven.
Als jij als creatieve maker winstgevend wil worden moeten we naar je huidige opzet kijken.
Er zijn bedrijven waaraan je met de huidige opbouw met producten, productietijd en prijzen niet veel hoeft te veranderen.
We kijken naar de prijzen, strategie, marketing, het bereik verhogen en de markt.
We zijn al op 80% en tweaken een beetje om het winstgevend te maken.
Maar er zijn ook bedrijven waarvan ik denk dat we met de huidige opzet kunnen doen wat we willen, het zal nooit echt winstgevend worden.
We gaan weer terug naar de tas.
We besluiten dat alle spullen nooit in die tas gaan passen.
Dan moet ik kijken of ik ergens nog een koffer vandaan kan halen.
Of misschien hoeven de helft van die spullen niet in de tas te passen.
Snap jij het concept?
Dus nee, ik kan zeker niet elk bedrijf winstgevend maken.
Ik kan je wel meenemen in een voorbeeld uit de praktijk van een van mijn klanten.
PRAKTISCH VOORBEELD: GEPERSONALISEERDE CADEAUBOXEN
Deze klant maakte gepersonaliseerde cadeau boxen.
Op haar website kon je kiezen of het voor een geboorte, kinderfeestje, opa en oma, 50 jaar getrouwd etc was.
Dan kon je allemaal dingen aanvinken en kreeg je een gepersonaliseerde cadeaubox.
Er zat een kaasplank bij, helemaal zelf gegraveerd met tekst.
Het liep hartstikke goed en ze was er heel druk mee.
Makkelijk 60 uur per week. Ze hield er alleen bijna niks aan over.
In dit voorbeeld konden we de prijs omhoog doen.
Maar om heel eerlijk te zijn, het wordt heel moeilijk om een gepersonaliseerde cadeau voor 600 euro te verkopen.
Ze kon misschien wat efficiënter werken, maar op zich waren alle processen wel redelijk efficiënt ingericht.
Ze kon uitbesteden maar dat wilde ze liever niet.
Lees ook: Adverteer jij als ondernemer eigenlijk wel winstgevend?
WAT ZIJN JE RANDVOORWAARDEN?
We gingen kijken wat ze het allerleukste vond aan haar bedrijf.
Dat was het stukje personaliseren, cadeaus en maatwerk.
We kwamen tot de conclusie dat de huidige opzet niet winstgevend kon worden.
Wat hebben we gedaan?
We hebben een nieuw wit vel gepakt en gevraagd wat ze nog meer leuk vond.
Zo schepten we de randvoorwaarden.
Ik vroeg haar: “Wat vind je leuk qua productvorming, wat zijn de taken en werkzaamheden waar jij blij van wordt?”
Ik heb een aantal klanten die willen helemaal niet uitbesteden en personeel aannemen.
Maar goed, we stelden dus haar randvoorwaarden.
Ze wilde een bepaald salaris eruit halen want ze was de kostwinnaar van haar gezin.
Daarnaast hebben we in beeld gebracht welk salaris ze graag zou willen verdienen.
Vanuit daar zijn we aan de slag gegaan.
Wat zijn je vaste kosten?
De belastingvoorziening?
Plus een buffer.
Dus wat is de brutowinst die er moet zijn?
Al deze aspecten hebben we in beeld gebracht, voordat we op zoek gingen naar oplossingen.
NIEUWE BUSINESS MODELLEN VERKENNEN
Met die gegevens zijn we aan het werk gegaan en hebben gekeken welk businessmodel wel bij haar bedrijf paste om het winstgevend te maken.
We hebben gekeken hoe ze meer kon inkopen zodat ze niet alles met de hand hoefde te maken.
Of met een sticker opplakken ipv. helemaal met de hand graveren.
Of kunnen we – en dat is de oplossing waarvoor we gekozen hebben – een workshop maken?
Mensen maken zelf de box en nemen het dan mee.
In die workshop deden we ook nog wat extra verkoop van andere producten om de box te vullen.
WAT ALS DE DRAAGKRACHT VAN JE BEDRIJF NIET VOLDOENDE IS?
Als je het zo bekijkt, dan geloof ik dat iedereen een winstgevend bedrijf kan bouwen.
Dat iedereen met wat ze leuk vinden een concept kan maken, een bedrijf kan maken dat en creatief is en winstgevend.
Maar je maakt geen winstgevende bedrijven door alleen maar harder te duwen, door alleen maar harder te werken, door iets meer naar links, iets meer naar rechts, iets hogere prijs, iets meer strategie, iets minder kosten.
In sommige gevallen werkt dat, maar in de meeste gevallen werkt dat eigenlijk alleen maar als je bedrijf al voor 80% winstgevend is.
Wat ik vaak zie is dat we harder gaan duwen.
Dus we gaan nog een keer terug naar die tas.
Nog harder proberen om al die spullen in dezelfde tas te krijgen, maar dat eigenlijk de draagkracht niet groot genoeg is van je bedrijf.
We moeten op zoek naar een grotere tas of minder spullen meenemen.
TERUG NAAR DE TEKENTAFEL
Als dat bij jou het geval is, dan kan je een blanco vel pakken en mag je jezelf eens af gaan vragen wat er minimaal uit je bedrijf moet komen qua salaris.
Dan ga je spelen met concepten.
Wat zouden de prijzen moeten zijn? En aantallen?
Als je dan bij een concept komt dat werkt, dan kan je dat uit gaan werken en in praktijk brengen.
Als je ziet dat het op papier niet werkt dan gaat het in praktijk ook niet werken.
Misschien ken je die blokkendoos waar je een rondje hebt en een sterretje en een driehoekje en een vierkantje.
Dan heb je van die houten blokjes en die moeten precies in het gat.
We kunnen wel heel lang gaan proberen om het vierkantje in het rondje te gaan passen, maar het gaat er niet in passen.
Dan mogen we weer terug naar het witte vel.
Hoe kan ik mijn businessmodel veranderen zodat ik er wel blij van word en dat het wel gaat lukken?
Dat het wel gaat passen?
Dan moet je nog steeds strategisch werken, handig nadenken, logisch nadenken, bijsturen, veranderingen doorvoeren en gaat het nog steeds niet altijd van een leien dakje.
Maar dan weten we in ieder geval wel dat het theoretisch een winstgevend bedrijf kan worden.
De vraag die jij je eigenlijk mag stellen is of je strategischer na moet gaan denken of probeer je een winstgevend bedrijf te bouwen op een fundament dat niet winstgevend is?
En is dat erg?
Nee, want anders hebben we eigenlijk geen bedrijf, maar veel meer een passie en een hobby.
En dat is ook oké!
Maar dan is het ook de conclusie dat je er niet echt van kunt gaan leven.
HOE STAAT JOUW BEDRIJF ERVOOR?
Ik ben heel erg benieuwd.
Mag jij net wat strategischer gaan werken?
Of mag je even terug naar het blanco vel om vanuit daar een winstgevend bedrijf qua opbouw neer te zetten?
Ik ben benieuwd!
Leuk als je me een dm stuurt op Instagram of een mail naar contact@marissabonants.nl
En als je klaar bent voor meer financiële rust en grip op je cijfers, bekijk eens mijn gratis masterclass ‘In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk‘:
Schrijf je nu in voor de gratis masterclass