Met kengetallen voor de horeca je winst vergroten

Je winst vergroten is een belangrijk onderdeel van ondernemen. In dit artikel ontdek je hoe je met kengetallen voor de horeca de prestaties van jouw bedrijf kunt analyseren en verbeteren

Zo weet je precies waaraan je moet sleutelen om winstgevend te blijven.

Klaar om meer inzicht in je cijfers te krijgen? Gebruik dan mijn gratis rekentool voor ondernemers met een fysiek product.

Dit ga je in deze blog ontdekken:

Wat zijn kengetallen voor de horeca?

Met horeca kengetallen kun je jouw bedrijf vergelijken met de andere bedrijven in dezelfde branche. Het vergelijkt de prestaties/financiële gezondheid van jouw bedrijf met de andere bedrijven. Je ziet ook op welke gebieden jouw restaurant, hotel, snackbar, café of cateringbusiness succesvol is en welke dingen je moet verbeteren.

Waarom zijn horeca kengetallen belangrijk?

Kengetallen zijn belangrijk omdat ze je laten zien hoe jouw bedrijf presteert en waar het afwijkt van het gemiddelde (van je concurrenten en van prestaties in het verleden). Je hoeft niet op alle punten hetzelfde te presteren als de gehele horecabranche, maar het geeft je wel een idee waaraan je kunt werken.

Kengetallen voor de horeca helpen je ook om toekomstige resultaten te voorspellen. Gebruik deze cijfers om regelmatig je resultaten te analyseren. Dat is cruciaal voor de groei van elk bedrijf. Op cijfers kun je sturen. Vind je het lastig om naar je cijfers te kijken of weet je niet waar je moet beginnen? Leer hoe je grip krijgt op je cijfers of geef je bedrijf een ijzersterke start door deel te nemen aan The Money Making Impact School.

Wat voor kengetallen zijn er voor de horeca?

Je hebt met verschillende kosten te maken als horecaondernemer. Er zijn kengetallen voor je directe kosten, de huur van je pand/opslag, je personeelskosten, de kostprijs van je producten (food & beverage) en voor je winstgevendheid.

1. Kengetallen voor directe kosten

Voorbeelden van directe kosten zijn inkoopkosten voor een restaurant:

  • Wat kost het om een product in te kopen? En personeelskosten: wat ben je kwijt aan personeel?
  • Wat heb je eraan om je directe kosten te berekenen?

Als je weet wat je directe kosten zijn, weet je ook wat voor prijzen je moet vragen om winst te maken. Ook weet je hoeveel ruimte je hebt om te investeren in nieuwe producten of personeel.

Kengetallen voor directe kosten liggen tussen de 60-65%. Hierin zitten dan zowel de inkoopkosten van de producten als de personeelskosten. Stel dat je een restaurant hebt met hoge inkoopkosten van 45%. Dan houdt je dus nog 15-20% van je omzet over om personeel te betalen.

2. Kengetallen voor personeelskosten

Onderdeel van de directe kosten zijn de personeelskosten, ofwel: het bruto salaris dat je aan je parttime en je fulltime werknemers betaalt. Daarbij komen ook nog kosten voor maaltijden (als je dat aanbiedt), opleidingen, kortingen en reiskosten. Het kengetal voor personeel is +/- 30% van de omzet.

Het gemiddelde richtgetal voor de horeca is ongeveer 30% voor personeelskosten en 30-35% voor de kostprijs van jouw producten.

Dan heb je natuurlijk ook nog het salaris van de eigenaar. Het kengetal daarvan ligt tussen de 5 en 20% van de omzet. Dit percentage is namelijk afhankelijk of je zelf ook meewerkt of enkel het bedrijf managed en wat het omzetniveau is.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

3. Kengetallen voor de huur

De meeste horecaondernemers huren een pand door maandelijks te betalen. De kengetallen voor de huur liggen meestal tussen de 6-8% van de totale omzet. Het is niet verstandig om daar ver boven te zitten, tenzij je een business hebt waarbij het pand centraal staat en je andere kosten flink omlaag kunt drukken. Of de adembenemende & exclusieve locatie moet worden gereflecteerd in de prijs. Als voorbeeld, eten bovenin de Eiffeltoren is een stuk duurder dan op een andere simpele locatie.

4. Kengetallen voor producten (F&B)

De kengetallen voor de kostprijs van food & beverage ligt rond de 30% van de totale omzet. Zit je daar ver boven (als je bijvoorbeeld exclusieve producten verkoopt)? Dan moet je dat compenseren door andere kosten omlaag te drukken.

Sommige horecabedrijven, zoals snackbars of pizzeria’s, kunnen overigens een lagere kostprijs hebben. Voor dranken zijn er ook kengetallen. Hier zitten immers grote marges op.

  • Likeur: 20%
  • Speciaal bier: 28%
  • Binnenlands tapbier: 18%
  • Wijn: 45%
  • Frisdrank: 15%
  • Koffie: 20%
  • Zelfgemaakte ice tea: 10%
  • Snacks: 5%

Bereken je kosten en vergelijk ze met de kengetallen

Nu je de kengetallen op een rijtje hebt, is het tijd om je eigen kosten te berekenen voor je producten. Wat verdien je aan jouw gerechten? En hoeveel stuks verkoop je per maand/kwartaal/jaar?

Maak een lijstje:

  • Gerechten met een goede marge, maar weinig verkochte stuks worden ‘slapers’ genoemd.
  • Gerechten die vaak verkopen, maar een kleine marge hebben, worden ‘hardlopers’ genoemd.
  • Gerechten die weinig verkopen én een kleine marge hebben, worden ‘verliezers’ genoemd.
  • Gerechten die veel verkopen én een goede marge hebben, worden ‘winnaars’ genoemd.

Het liefst hebben we allemaal alleen maar winnaars! Maar wat je als eerst moet doen, is je verliezers de laan uitsturen. Maak een stappenplan en breng veranderingen aan in je aanbod. Verkoopt een wijn of gerecht met een hoge marge goed? Breng het meer onder de aandacht. Verstuur een actie in je nieuwsbrieven of belicht het gerecht vaker op social media.

Net begonnen met je restaurant? Bereken je winstgevendheid

Er is een formule die je kunt gebruiken om de winstgevendheid van je nieuwe restaurant te berekenen: de ‘sales to investment’-ratio. Hiermee vergelijk je je verwachte omzet met de verwachte kosten die je maakt om open te gaan, ofwel je opstartkosten.

  • Verwachte jaarlijkse omzet / verwachte jaarlijkse opstartkosten = ?

Stel je verwacht een jaarlijkse omzet van 200.000 euro en je verwachte opstartkosten voor dat jaar zijn 100.000 euro. Dat is een ratio van 2, een sterke ratio. Voor elke euro die je investeert, krijg je er twee voor terug. Om je verdiencapaciteit uit te rekenen, kun je de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat kost het je om de zaak draaiende te houden qua personeel en schoonmaakkosten per aantal tafels?
  • Hoeveel moet je restaurant dan opleveren om winstgevend te zijn?
  • Hoeveel mensen moeten er dan komen eten?
  • Hoeveel moeten ze gemiddeld bestellen in het restaurant?

Leegstand wil je vermijden. Want als je veel vaste kosten hebt (personeel, schoonmaak, energie, huur), maar er zitten maar 4 tafels vol van de 40, heb je dus veel leegstand en dat is niet handig.

Luister ook naar mijn podcast ‘Makkelijk meer geld overhouden met hetzelfde bedrijf. Verlaag de leegstand – #26’.

Klaar voor meer inzicht in je cijfers?

Wil je weten wat je moet doen en laten om meer winst over te houden met je horeca onderneming? Download dan mijn gratis rekentool voor ondernemers met een fysiek product. Ontdek meer over…

  • hoe je een financieel doel stelt en een financieel plan maakt, zodat je met beter resultaat én meer plezier onderneemt.
  • aan welke knoppen je kunt draaien voor een beter financieel resultaat.
  • hoe je slimme investeringen maakt om sneller en doelgerichter te kunnen groeien.
  • financiële valkuilen die veel ondernemers maken.

Klaar voor meer grip op je cijfers? Download hier de gratis rekentool!

 

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?