Wil je meer omzet maken met je webshop? In dit artikel ontdek je hoe je jouw conversiepercentage verbetert, waardoor je meer bestellingen en dus ook meer omzet binnenhaalt.
Ik help ondernemers zoals jij graag aan het vergroten van hun omzet. Als financieel groeistrateeg weet ik hoe belangrijk het is om grip te hebben op je cijfers.
Heb je behoefte aan een gesprek en wil je graag even sparren met mij? Plan een gratis strategiegesprek in, dan kijken we samen hoe jij en je webshop binnenkort gaan groeien.
Hoe kom ik aan meer omzet met mijn webshop?
Het eerste wat je kunt doen om meer omzet uit je webshop te halen, is het verkopen van producten op nieuwe en bestaande markten.
Er zijn vier opties om meer producten te verkopen en meer omzet te draaien met je webshop:
- Huidige producten verkopen op een bestaande markt/doelgroep
- Nieuwe producten verkopen op een bestaande markt/doelgroep
- Huidige producten verkopen op een nieuwe markt/doelgroep
- Nieuwe producten verkopen op een nieuwe markt/doelgroep
Optie 1: Huidige producten op een bestaande markt
Wil je meer van je huidige producten verkopen aan een reeds bekende doelgroep? Dan moet je het gemiddelde bestelbedrag van je huidige klanten verhogen.
Dit doe je op verschillende manieren:
- Denk bijvoorbeeld aan een verleidelijke korting voor aankopen vanaf €100,-, waardoor mensen meer uitgeven in je webshop. Let erop dat je wel genoeg winstmarge overhoudt, anders heb je wel meer omzet, maar niet meer winst.
- Je prijzen verhogen (zie verderop in dit artikel).
- Ook upselling en cross selling kunnen ervoor zorgen dat mensen meer uitgeven. Upselling is het aanbieden van een duurdere variant van hetzelfde product. Cross selling is het aanbieden van aanvullende producten.
Als je bijvoorbeeld een shirt verkoopt, kun je ook een paar sokken of een riem aanbieden. Het idee is dat je je klanten overtuigt om iets extra’s toe te voegen aan hun bestelling.
Optie 2: Nieuw product op een bestaande markt
Om nieuwe producten te verkopen op bestaande markten, is het belangrijk om te weten wat er speelt binnen jouw doelgroep.
- Wat zijn hun behoeften en wensen?
- Welke problemen hebben ze waar jij hen mee kunt helpen?
Hier speel je vervolgens op in door relevante producten of diensten aan te bieden. Stel je runt een webshop met babykleding.
Je hebt aan je huidige klanten gevraagd (via polls op social media, nieuwsbrieven, op evenementen, enquêtes, etc.) tegen wat voor problemen ze dagelijks aanlopen.
Een groot deel van je klanten geeft aan dat ze je babykleding superleuk vinden, alleen hun baby is inmiddels uitgegroeid tot een peuter.
Daar ligt een kans! Jij kunt dus nu ook producten voor peuters en kleuters aanbieden. Zo heb je een ‘one-stop-shop’ voor jonge moeders.
Een ander voorbeeld: stel dat je een interieur webshop hebt. Dan kun je naast je fysieke producten ook digitale producten verkopen, zoals een cursus interieurdesign.
Je kunt zelfs live workshops organiseren waarin je mensen leert hoe ze hun huis feng shui kunnen inrichten.
Optie 3: Huidig product op een nieuwe markt
Er is een manier om dit wat makkelijker te maken: met partnerprogramma’s. Je kunt bijvoorbeeld relevante bloggers en websites benaderen om te vragen of ze mee willen doen met jouw partnerprogramma.
Dit werkt zo: als deze bloggers (die hun eigen doelgroep hebben) jouw producten verkopen, krijgen zij een commissie. Jij geeft hen een speciale link, waarmee je kunt tracken of ze een verkoop hebben gemaakt.
Zo boor je nieuwe markten aan en kun je meer omzet maken met je huidige producten – zonder al te veel moeite.
Optie 4: Nieuw product op een nieuwe markt
Wanneer je een nieuw publiek wil aanspreken met een nieuw product, heb je misschien wel een nieuwe business case nodig.
Breng de nieuwe doelgroep goed in kaart: waar wonen deze mensen, hoe oud zijn ze, waar vindt je ze (social media? Google?). Onderzoek hun behoeften en wensen.
Als je weet hoe je ze kunt bereiken, heb je ook een nieuwe content- en verkoopstrategie nodig. Denk ook eens aan social commerce!
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Meer omzet maken met krachtige marketing
Hoe is jouw marketing nu ingestoken? Investeer je genoeg in marketing? Is jouw marketing doeltreffend?
Grote kans dat je op die laatste twee vragen geen heel positief antwoord hebt, anders was je nu niet dit artikel aan het lezen… Marketing is nu eenmaal cruciaal voor het vergroten van je omzet – na het op orde krijgen van je cijfers uiteraard. 😉
Hier volgen drie effectieve marketingtips:
- ‘Gebruik’ bestaande klanten om nieuwe klanten te werven (geef bestaande klanten bijvoorbeeld korting als ze een nieuwe klant binnenbrengen).
- Investeer een (groter) deel van je winst in marketing, maar zorg wel eerst voor goed inzicht in je marges.
- Verkoop vanuit je e-mails (d.m.v. e-mailmarketing). Een voorbeeld: ‘Op zoek naar inspiratie voor goede mailings? Meld je aan voor mijn masterclass waarin ik je tips en inspiratie geef voor de best converterende nieuwsbrieven.’
Salestips voor meer omzet met je webshop
Daarnaast zijn er ook wat tips vanuit de saleskant waarmee je de omzet van je webshop vergroot:
- Benadruk duidelijk de unique selling points van jouw product(en)
- Stimuleer grotere aankopen (bijv. meer producten in één keer kopen met korting)
- Stimuleer herhaalaankopen (bijv. meer aankopen korter op elkaar. Dit past vooral bij producten die klanten regelmatig nodig hebben, zoals deodorant, wc-papier, contactlenzen, voedingsproducten, etc.)
Meer omzet maken: verhoog je prijzen
Tot slot, en net zo belangrijk: verhoog je prijzen – mits dat voor jouw bedrijf goed werkt. Het is sowieso aan te raden om regelmatig je prijzen te evalueren.
Een van de meest gemaakte fouten van veel ondernemers is dat ze te lang dezelfde prijzen hanteren. Zonde! Want een van de meest effectieve manieren om je omzet en brutomarge te vergroten, is door het optimaliseren van je prijzen.
Maak bijvoorbeeld een premium aanbod. Bekijk naar welke producten er meer vraag is, en test eens wat hogere prijzen. Een deel van je huidige klanten is sowieso bereid om meer te betalen dat ze nu doen!