Als je ondernemer bent staat verkopen (als het goed is) hoog op je prioriteitenlijstje. Je bent namelijk verantwoordelijk voor je eigen inkomen en er zal hoe dan ook geld moeten binnenkomen. Natuurlijk ligt de mate waarin je verkoopt af van marketingactiviteiten in je bedrijf en hoe goed je product of dienst is. Toch zijn er een aantal ’trucjes’ die je kunt toepassen wat betreft je prijzen om het toch nét wat aantrekkelijker voor je klant te maken om een aankoop te doen. In deze blog lees je 7 tips die je kunt toepassen om meer te verkopen met prijspsychologie.
Dit ga je in deze blog ontdekken:
1. De prijs afronden
Het afronden van prijzen kan een positief effect opleveren wat betreft je sales. De vuistregel is: hoe lager de prijs van een product, hoe meer cijfers achter de komma. Bij een lage prijs is het dus slim om een product van 10 euro te veranderen naar 9,99 euro. Bij hogere bedragen werkt dit trucje juist averechts omdat het totale bedrag dan langer of meer lijkt. Hoge bedragen hebben dus vaak geen cijfers achter de komma.
Luxe producten hebben eigenlijk altijd ronde prijzen. Ronde prijzen lijken in dit geval luxueus en hebben een mooiere uitstraling. Kijk daarom goed wat voor product of dienst jij aanbiedt en rond je prijzen op de juiste manier af.
2. Hoe klinkt de prijs?
Maak prijzen die korter klinken voor je klant. In de prijspsychologie klinkt 27,96 euro langer dan 27,16 euro. Het resultaat is dat veel klanten 27,16 als ‘veel’ goedkoper in hun hoofd aanmerken, terwijl dit werkelijke verschil niet zoveel is. Misschien dat je nu als argument hebt dat niemand prijzen hardop leest, en dit klopt. Toch is het zo dat je brein 27,96 als langer opvat en het daarom als een veel hogere prijs ziet.
Lees ook: Hoe jij extra verdienmodellen kunt toepassen
3. Lettertype
Het is van belang dat je nadenkt over welk lettertype je voor je prijs gebruikt. Misschien lijkt je dit wat overbodig, maar bijvoorbeeld visueel grotere prijzen worden vaak als duurder ervaren. Daarnaast speelt contrast een grote rol, denk eens aan afgeprijsde producten. Door de oude prijs klein weer te geven ten opzichte van de nieuwe prijs, kun je het afgeprijsde product anders benaderen. Hierbij is het belangrijk voor prijspsychologie dat je het contrast tussen de oude en nieuwe prijs goed weergeeft.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
4. Prijzen sorteren
Als je een webshop hebt is het belangrijk om het overzicht van je producten van hoog-laag te zetten. De kans is namelijk groot dat consumenten automatisch de volgorde veranderen naar laag-hoog. Ze hebben de prijzen van de duurdere producten als eerste gezien en zullen dit als anker gebruiken. Je lager geprijsde producten zullen dan als een enorme meevaller worden gezien. Deze producten lijken psychologisch gezien een stuk aantrekkelijker.
5. Het euroteken
Het euroteken zorgt vaak voor een ‘pijnlijk’ moment omdat consumenten dan echt geconfronteerd worden met het betalen van een prijs. In webshops of menukaarten kun je daarom het euroteken beter vervangen voor EUR. Het moet op cruciale pagina’s wel duidelijk zijn dat het om een prijs in euro’s gaat, je zou dan het euroteken kleiner kunnen maken.
6. Kleurenpsychologie toepassen
Je prijs in een bepaalde kleur weergeven heeft bepaalde effecten. Met name de kleur rood trekt de aandacht en wordt vaak geassocieerd met voordelig. Het moet wel bij je product passen om voordeligheid uit te stralen. Andere kleuren hebben de volgende effecten:
- Geel: optimistisch en jeugdig
- Rood: geeft energie
- Blauw: creëert vertrouwen en veiligheid
- Groen: wordt geassocieerd met geld. Is makkelijk te verwerken voor je ogen
- Oranje: agressief, creëert een call to action
- Roze: romantisch en vrouwelijk
- Zwart: krachtig en strak
- Paars: rustgevend en kalmerend
Bekijk dus goed in welke prijscategorie jouw product of dienst valt en bepaal welk effect je wil bereiken. Heb je echt een premium product en wil je hiermee kwaliteit uitstralen? Dan is rood misschien een minder goed idee en zou je zwart kunnen overwegen.
7. Verdeel de prijs in termijnen
Met name de wat hoger geprijsde producten of diensten kunnen voor de klant soms pijnlijk zijn om te betalen. Door je prijs in termijnen te verdelen, zorg je ervoor dat het psychologisch gezien voor de klant beter behapbaar is. Stel dat je een cursus verkoopt voor 450 euro, presenteer deze prijs dan als 5 betalingstermijnen van 90 euro. Of als je een jaarprijs van 800 euro hebt, kun je bijvoorbeeld een betalingstermijn van 15 euro per week presenteren. Deze betalingstermijnen zijn voor de consument veel aantrekkelijker dan het grotere bedrag.
Wees bewust van hoe prijspsychologie werkt
Prijspsychologie speelt dus in op het onderbewuste. Door middel van slimme prijsstrategieën kun jij jouw producten en prijzen goedkoper en aantrekkelijker laten lijken en dus meer verkopen. In deze blog heb je 7 manieren gelezen waarop jij jouw prijzen psychologisch gezien aantrekkelijker kunt presenteren waardoor je meer verkopen gaat maken!