Ben je op zoek naar een ondernemingsplan voor de horeca? Ga je eindelijk je droom realiseren en een eigen restaurant, foodtruck of café openen? Waanzinnig leuk! In dit artikel vind je een concreet stappenplan voor het samenstellen van een ijzersterk ondernemingsplan, evenals een link naar een gratis voorbeeld.
Dit ga je in deze blog ontdekken:
Waarom heb je een ondernemingsplan voor de horeca nodig?
Oké, first things first. Ook al heb je geen investeerders nodig en/of heb je totaal geen zin om een ondernemingsplan voor je horecabedrijf te schrijven, toch raad ik het van harte aan. Het geeft je namelijk een helder overzicht van je doelen op korte en lange termijn. Langetermijndenken is belangrijk voor de toekomst van je bedrijf, zelfs al denk je nu nog dat je het alleen bij je initiële plan wilt houden. Ga er even goed voor zitten en bedenk hoe jij je bedrijf sterk kan houden, ook in economisch troebel vaarwater. Jouw ondernemingsplan is je routekaart naar succes. Het behelst het grote plaatje, inclusief alle details van je bedrijfsvoering.
Heb je dat helder? Dan is het ook makkelijker om investeerders te krijgen. Banken vereisen sowieso een ondernemingsplan voordat ze je aanvraag in beschouwing nemen. Daarnaast helpt een sterk ondernemingsplan om partners aan te trekken, werknemers te informeren/op te leiden en alle neuzen dezelfde richting op te laten wijzen. Met name belangrijk wanneer je groeit en uitbreidt.
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Op welke vragen dient een ondernemingsplan voor de horeca antwoord te geven?
Het ondernemingsplan voor de horeca moet antwoord op diverse vragen geven. Je hoeft geen ultiem strakke structuur te volgen, maar je moet de volgende onderwerpen wel duidelijk hebben.
- Samenvatting
- Ondernemer
- Onderneming
- De markt
- Marketingmix
- Financieel plan
Ondernemingsplan horeca: stappenplan
1. Samenvatting
Allereerst een samenvatting van je bedrijf. Dit is meestal maar één A4tje lang. Je legt uit welk probleem jij oplost met je bedrijfsidee, wat je doelgroep is, wat je aanbiedt en hoe je het financiert.
Stel, er is een opkomende trend van veganisme. Steeds meer mensen in jouw stad willen veganistisch eten, maar de veganistische restaurants zijn middelmatig. Op Indebuurt.nl en Tripadvisor.com staan alleen maar negatieve reviews over het handjevol veganistische restaurants. Dat kun jij beter! Jij hebt ervaring als veganistisch chef en weet zeker dat jouw restaurant een succes wordt. Dit verhaal vat je samen in een krachtige en interessante samenvatting.
2. De ondernemer
Vervolgens komt het stukje over jou en eventuele andere eigenaren.
Je beschrijft hier de volgende dingen:
- Je persoonlijke motieven (waarom wil je dat nieuwe restaurant/café/foodtruck beginnen?)
- Je persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, geboorteplaats, etc.)
- Opleidingen en cursussen
- Werkervaring
- Huidige inkomenssituatie
- Eigen vermogen
- Sterke punten
- Ontwikkelpunten
Beschrijf hoe je je sterke kanten gaat inzetten en hoe je omgaat met je zwakke kanten. Is perfectionisme een zwakke kant van je? En leidt dat tot uitstelgedrag? Misschien kun je wat zaken uitbesteden, zodat je daar niet tegenaan loopt. Als het bedrijf meerdere eigenaren heeft, geef je hier dezelfde informatie over de andere eigenaren.
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
3. Onderneming
In het gedeelte ‘onderneming’ beschrijf je het bedrijfsidee uitgebreider dan in de samenvatting. Ook dien je hier al je bedrijfsgegevens in te vullen, zoals je handelsnaam, adres, kvk-nummer, vergunningen, subsidies, verzekeringen, etc.
Beschrijf het probleem, de oplossing en waarom jij nu je bedrijf op wilt zetten. Dit verhaal dient aantrekkelijk te zijn en kun je zien als een ‘elevator pitch’ om eventuele investeerders warm te maken. Geef ook aan of je adviseurs inschakelt die je helpen met bijvoorbeeld je financiële strategie, juridische kwesties of je bedrijfsstrategie.
4. De markt
Dit gedeelte gaat over de marktontwikkelingen, jouw doelgroepen en je concurrentie. Vertel iets over hoe groot de markt is (lokaal, landelijk of internationaal?), wat voor trends en ontwikkelingen er zijn, op welke doelgroepen jij focust en wat de concurrentie doet. Beschrijf deze informatie zo concreet mogelijk met cijfers en betrouwbare bronnen.
Een voorbeeld is: ‘Heerlen is een stad met 87.000 inwoners, waarvan 30% aangeeft buiten de deur te eten. Daarvan heeft 10% een veganistisch dieet. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Volgens onderzoek van de Rabobank geven mensen steeds meer uit aan veganistische producten.’ Vervolgens leg je uit waarom jouw veganistische restaurant concurrerend gaat zijn. Interview veganisten in jouw omgeving, deel enquêtes uit, zet polls uit op social media en laat zien hoe mensen denken over de veganistische restaurants nu – en waar behoefte aan is.
Hoe ga jij dat gat opvullen? Maak een SWOT-analyse met de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf en de kansen en bedreigingen in de markt.
5. Marketingplan
In dit gedeelte van je ondernemingsplan voor de horeca geef je antwoord op:
- Product (wat voor producten ga je verkopen?)
- Prijs (wat worden jouw prijzen – bereken daarvoor eerst je kostprijs uit!)
- Plaats (hoe komt je product bij de klant?)
- Promotie (hoe ga je jouw bedrijf adverteren? Heb je een website of social media? Maak je gebruik van free publicity en e-mailmarketing? Hoe verzamel je leads?)
- Personeel en samenwerken (neem je personeel in dienst of werk je met freelancers?)
In dit gedeelte maak je dus een concreet marketingplan waarin je een klein stappenplan schetst voor het promoten van je bedrijf. Misschien begin je met een gratis evenement voor je opening. Mensen krijgen een eerste kopje koffie gratis. Een maand later sta je op een veganistisch food festival, etc.
Geef je doelen aan en maak ze specifiek en meetbaar.
6. Financieel plan
Het financieel plan is het laatste gedeelte, maar naar mijn mening het allerbelangrijkst. Hierin beschrijf je je verdienmodel. Met andere woorden: hoe ga je geld verdienen?
- Geef realistische doelstellingen en verschillende scenario’s voor het genereren van inkomsten. Ga je naast producten verkopen ook workshops organiseren? Hoe ga je daar geld mee verdienen en hoeveel?
- Geef een prognose voor je inkomsten en verkopen, je uitgaven, je geprojecteerde winst en verlies, en je verwachte cash flow.
In je financieel plan horen de volgende dingen:
- Omzetontwikkeling op lange termijn (bijvoorbeeld over de komende drie jaar)
- Investeringsbegroting (hoeveel geld heb je nodig en waaraan wordt het besteed?)
- Financieringsbegroting
- Exploitatiebegroting
- Liquiditeitsbegroting
Download mijn rekentool voor meer winst
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?
Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.
- Als je mijn e-book download ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens onze privacyverklaring..
Sterk vanaf de start
Het financieel plan is het gedeelte waarmee ik als financieel groeistrateeg zowel beginnende als gevorderde ondernemers help. Ik raad je echt aan om sterk te beginnen met je horecabedrijf; dan heb je de grootste kans op slagen! Dat doe je door direct grip op je cijfers te hebben.