Profit First nadelen: het gevaar van de kostenpotjes

Heeft de bekende financiële managementmethode Profit First nadelen? Ja, alles in het leven heeft zijn voordelen en nadelen. Ook de Profit First methode. Maar dat is helemaal niet erg!

Je moet alleen even weten hoe je het in je voordeel laat werken. En dat vertel ik je in dit artikel.

Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Wil je ontdekken wat je moet doen en laten om meer winst over te houden? Ontdek dan mijn gratis rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product!

Dit ga je in deze blog ontdekken:

De verschillende kosten in je kostenpotje

Ik luisterde laatst naar de podcast van Lieke de Bever van Topfit Suikervrij. In een van haar enorm interessante podcasts besprak ze het principe ‘If it fits your macros’. Dit komt neer op het hebben van een flexibel dieet, zodat je je niet beperkt voelt.

Je krijgt bijvoorbeeld 1200, 1400 of 2000 calorieën toegewezen. En dan mag je eten wat je wilt. Het is wel de bedoeling dat je groene balkjes haalt met koolhydraten, vetten, eiwitten en vezels. Maar op zich maakt het niet zoveel uit wat je daarbinnen eet. Het belangrijkste is dat je niet meer calorieën eet dan je toegewezen ‘budget’.

Met Profit First doe je in principe hetzelfde. Je gaat berekenen welk gedeelte naar de belasting, je salaris, je winst, je kosten en je investeringen gaat. Hier geldt het principe ‘If it fits your macros’ ook. We berekenen bijvoorbeeld dat je elke maand €2.000 aan kosten mag maken (2000 calorieën mag eten). Als jij dan heel dat potje op gaat maken, betekent dat niet perse dat je kosten maakt die bijdragen aan de verbetering van je bedrijf.

Zeker niet als je alleen maar nietsnut-kosten (kosten die niets bijdragen aan de groei van je bedrijf) maakt. Dan is het alsof je je calorieën budget vult met winegums. Misschien heb je genoeg doorzettingsvermogen om elke dag op één zak winegums te leven. Maar is dat zo gezond? Wat doet dat met je lijf? Zo is het ook met je financiële budget.

Ik geef klanten soms de opdracht om door oude rekeningafschriften te gaan. En als ze langer dan een minuut na moeten denken of ze het nodig hebben of wat het ook alweer was: dan kan het uit het kostenpotje. Zoals abonnementen die je niet meer gebruikt. Wat je wilt, is het kostenpotje gebruiken voor kernactiviteiten, groeigeld en verbetergeld.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

Kernactiviteiten

De kernactiviteiten willen we voornamelijk optimaliseren. Daar gaat altijd een bepaald gedeelte heen. Denk aan het inkopen van je product, het verzenden van je product, het verpakken van je product en transportkosten. Maar ook je kantoor, iemand vast in dienst nemen, de boekhouder, de webhosting, etc.

Nog belangrijker zijn het groeigeld en verbetergeld. Verbetergeld houdt de skills in waar je de rest van je ondernemerschap wat aan hebt. Ofwel, het verbeteren van het fundament van je business.

Verbetergeld

Als je veel handmatig doet, wat zou je kunnen automatiseren? Of is er een verbetertraject wat je kunt volgen om het fundament van je bedrijf te verstevigen?

Groeigeld

Groeigeld is bijvoorbeeld een marketingcampagne. Doe dit alleen als je weet dat je prijzen goed staan. Je kunt alleen schalen op een goed fundament en als je weet hoeveel de marketing zou moeten kosten en opleveren, zodat het winstgevend is.

Wanneer je meer kosten mag maken dan je kostenpotje

Af en toe adviseer ik klanten om wat meer kosten te maken. Om even buiten het kostenpotje te gaan. Want soms zijn de kosten die je nu moet maken investeringen voor de volgende fase.

Je gaat bijvoorbeeld een tweede locatie opzetten, van de stenenwinkel ook een webwinkel maken of iemand in dienst nemen. In een kleine periode kost dat wat meer (je moet iemand inwerken, geld en tijd investeren in het opzetten van een webshop, etc.). Als het niet alleen maar is om de lopende kosten te dekken, mag je best buiten het kostenpotje komen. Maar alleen als er een toekomstvisie is voor groei.

Profit First: de nadelen en grootste risico van kostenpotjes

Wat zijn dan de grootste nadelen van Profit First? En wil dat zeggen dat ik ertegen ben? Nee, zeker niet. Maar het zegt wel dat ik het wat genuanceerder zie.

Het grootste risico is dat je het kostenpotje uitgeeft aan kosten die je toevallig leuk vindt, maar niet bijdragen aan het fundament en groei van je bedrijf. Dat je zo rechtlijnig naar de potjes kijkt dat je geen kansen meer spot. Soms moet je een beetje risico nemen en durven te investeren voor toekomstige groei.

Download mijn rekentool voor meer winst

rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Inzicht is de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?

Download nu tijdelijk de gratis de rekentool.

Hoe kun je nadelen van Profit First omzeilen?

Door te kijken welke zakelijke kosten het slimst zijn om te maken. Als je nog een fundament aan het bouwen bent, dan mag je focussen op investeringen in productontwikkeling. Daar moet je mee beginnen, want anders heb je niks om te verkopen.

Als je dat fundament al hebt, dan is de vraag: wat is het groeigeld en het verbetergeld dat je nodig hebt om te gaan schalen? Om die vraag voor jouw bedrijf te beantwoorden, kun je de volgende oefening doen.

1. Hoeveel tijd ben je kwijt aan je business?

  • Houd bij waar jouw tijd in zit. Schrijf niet alleen op hoeveel tijd je kwijt bent, maar ook wat je precies doet.
  • Daarachter maak je een kolom: moet ik dit zelf doen of niet.
  • Vervolgens schrijf je op wat je frustratie- of stresslevel erbij is.
  • En zet er ook een thinking time kolom achter (hoeveel tijd je kwijt bent aan het nadenken erover).

Ik geloof erin dat je in de beginfase nog veel dingen zelf moet en mag blijven doen. Vooral het stukje marketing en visie. Maar als je administratie je frustreert, dan is het misschien een goed idee om dingen uit te besteden. Of als het verzenden veel tijd kost, dan zou je dat uit kunnen besteden. Ga eerst in kaart brengen waar je tijd heengaat.

2. Wat heeft je bedrijf nodig om keer tien te gaan?

De tweede vraag die je jezelf mag stellen om te identificeren wat jouw ideale groeigeld en verbetergeld is:

  • Wat heeft jouw bedrijf echt nodig om keer tien te gaan? Bijvoorbeeld: tien keer meer winst en/of tien keer meer rust.

Vaak zit het antwoord in iets waarvan je denkt dat het gedoe is. Zo stelde ik mezelf een tijdje geleden dezelfde vraag. Ik merkte dat het tijd was om meer te automatiseren, standaardiseren en optimaliseren. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat het veel geregel was, bleek het echt enorm waardevol te zijn. Het leverde me kostbare tijd op. Tijd die ik weer kan investeren in het maken van een podcast, in gesprek gaan met klanten, mijn projecten en trajecten verbeteren, etc.

Lukt het jou in je eentje niet om een stevig fundament op te bouwen, uit de startfase te komen of eindelijk echt je winst te vergroten? Bekijk dan wat ik als financieel groeistrateeg voor je kan doen.

Ik ben geen gecertificeerd Profit First Professional. Wat ik deel over Profit First is mijn eigen ervaring over deze methode.

Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden

Download nu tijdelijk gratis de rekentool voor ambitieuze merk eigenaren, creatieve makers en webshopondernemers. Minder geschikt voor voor dienstverleners. Inzicht is namelijk de ultieme basis voor een winstgevender, groeiend en leuker bedrijf. En je hebt geen Excelkennis nodig, dus wat houd je nog tegen?