Consumenten komen elke dag in aanraking met psychologische prijzen. Wanneer was bijvoorbeeld de laatste keer dat jij meer hebt uitgegeven dan je wilde? Tenzij je een ijzersterke zelfbeheersing hebt, ben je vast wel eens gezwicht voor een aanbod dat je gewoon niet kon laten liggen.
Als ondernemer wil je dat natuurlijk ook bij je klanten teweegbrengen. In dit artikel ontdek je de beste prijsstrategieën om dat waar te maken.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Wat zijn psychologische prijzen?
Een goed begrip van consumentenpsychologie is essentieel als je een gezonde business wilt opbouwen. Consumenten maken keuzes op basis van hun emoties, nauwelijks op basis van hun ratio.
Deze eeuwenoude prijsstrategie maakt gebruik van de kracht van de psychologie. Het doel is om een onweerstaanbare aanbieding te creëren, waarmee je klanten onbewust beïnvloedt om meer uit te geven.
Voordelen van psychologische prijzen
- Je verkoopt meer. De belangrijkste reden om psychologische prijzen te gebruiken, is het verhogen van je sales.
- Het is makkelijk. Deze prijsstrategieën zijn gemakkelijk en snel in te zetten.
- Het is een handige test. Een gezond bedrijf is gebouwd op data. Je cijfers laten onmiddellijk zien of een psychologische prijstactiek heeft gewerkt of niet.
- Je kunt je concurrenten overtreffen. Als een concurrent een nieuw product lanceert dat goedkoper is, kun je jouw prijzen aanpassen zodat consumenten denken dat ze nog steeds de beste deal krijgen bij jou.
- Je stimuleert er klantenbinding mee. Mensen houden van koopjes, vooral Nederlanders. Door ze een goede deal voor te schaffen, houd je je klanten tevreden en is de kans groter dat ze terugkomen.
6 slimme prijsstrategieën voor meer sales
Er zijn verschillende strategieën om psychologische prijzen in te zetten voor jouw business. Hier volgen de 6 meest effectieve.
1. Verlaag het eerste cijfer van je prijs met 1
Waarschijnlijk ken je dit trucje al. Iets wat 5 euro kost, kun je aantrekkelijker maken door het 4,99 te prijzen. Dit is de meest basic regel in psychologische prijszetting. Het scheelt maar 0,01 euro en toch wordt het als goedkoper ervaren.
Volgens onderzoek komt dat omdat ons brein het eerste cijfer gebruikt om de gehele prijs te interpreteren. Prijs je iets van 4,60 naar 4,59, dan werkt het niet. Het eerste cijfer blijft 4, dus dan weet je al dat het om 4 euro gaat.
2. Gebruik kort-klinkende prijzen
Heb je wel eens gezien wat voor prijzen er op de menukaart staan van een chique restaurant? Grote kans dat de bedragen afgekort staan, zonder extra nullen. Er staat bijvoorbeeld 25 in plaats van 25,00.
Dat heeft een reden. Lang-klinkende prijzen lijken duurder dan kort-klinkende prijzen, omdat het onbewust meer tijd kost om langere prijzen te lezen. Ook al is het bedrag hetzelfde, het lijkt duurder. En dat is waar het bij psychologische prijzen om draait.
3. Verwijder het euroteken
Wat er op die menukaart hoogstwaarschijnlijk ook ontbreekt, is het euroteken. Dit zou de prijs namelijk ook langer maken.
Daarnaast laat het euroteken de klant ook direct aan zijn portemonnee of bankrekening denken, wat je als verkoper liever niet wilt. Je wilt dat ze gefocust blijven op het product; op de emotie ‘ik moet dit nú hebben!’
4. Gebruik kleine letters voor het bedrag
Een laatste ontwerp-tip voor een effectieve psychologische prijs is om kleinere letters te gebruiken. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en we laten ons makkelijker door een ontwerp verleiden dan door de inhoud.
Kost je product 22 euro? Dan lijkt het goedkoper als het 22 euro is. Dit komt omdat we het formaat van de prijs onbewust koppelen aan de grootte van het bedrag.
Wat je ook kunt doen, is de cijfers na de komma kleiner dan de cijfers voor de komma te maken. Dit zie je ook veel gebruikt worden. Een product van 35,99 lijkt goedkoper als de prijs 35,99 is. Merk je het verschil?
5. Geef een optie om in termijnen te betalen
Handig bij grotere bedragen: geef je klanten de optie om in termijnen te betalen. Ziet de klant het lagere maandbedrag staan in plaats van het totale bedrag? Dan zorgt dat er ten eerste voor dat het bedrag onbewust als lager wordt ervaren. En ten tweede zorgt dat ervoor dat de betaling haalbaarder wordt.
Misschien heeft jouw klant niet het totale bedrag beschikbaar op dit moment, maar kan hij wel het kleinere maandbedrag missen. Twaalf termijnen van 10 euro lijken toch veel minder dan één bedrag van 120 euro.
Wat voor jou gunstig is, is om de maandelijkse termijnen net ietsjes duurder te maken. Bijvoorbeeld 11 euro in plaats van 10. Het lijkt nog steeds een lager bedrag voor de consument, maar jij haalt er wel 12 euro meer per klant uit.
6. Laat je klanten denken dat ze iets mislopen
Stel, je moet een keuze maken tussen twee opties. De ene optie is dat je iets verliest wat je al hebt. De tweede optie is dat je iets nieuws wint. Welke optie zou jij kiezen? Het blijkt dat de meeste mensen de eerste optie kiezen. We zijn banger om iets te verliezen dan dat we iets nieuws willen winnen.
Van deze angst kun jij gebruik maken. Geef je klanten een onweerstaanbaar aanbod, maar van tijdelijke duur. Misschien kun je zelfs laten zien hoeveel klanten jouw aanbod al hebben gekocht, en hoe blij ze daarmee zijn. Als we zien dat anderen profiteren van het koopje, willen we het zelf al helemaal niet mislopen.
Let er wel op dat je het aanbod niet te laag maakt, anders doet dat misschien afbreuk aan je merk. Let er daarnaast wel op dat het ethisch blijft. Het is niet zo netjes om eerst je product duurder te maken om het daarna af te prijzen.
Meer weten over hoe je cijfers slim inzet?
Als financieel groeistrateeg vind ik het heerlijk om met cijfers te werken. Ik snap dat niet iedereen dezelfde passie heeft, dus ik zet de mijne graag in om anderen te helpen. Heb jij behoefte aan begeleiding of financiële coaching om je bedrijf nu echt naar een hoger niveau te tillen?
Bekijk dan snel mijn coaching aanbod of boek nu jouw gratis strategiesessie met mij in.