Wanneer je een creatieve ondernemer bent en je je creativiteit vrije loop laat, bouw je meerdere bedrijven in één bedrijf.
Je creativiteit houdt maar niet op en je lanceert de leukste producten.
Het resultaat wat je dan vaak ziet?
Een bedrijfsonderdeel betaalt voor het andere bedrijfsonderdeel.
Wat doe je wanneer dit het geval is?
Wat kan je doen wanneer je weet dat je ene product je andere product financiert?
En hoe kom je daar achter en los je dit uiteindelijk op?
In deze blog vertel ik je daar meer over.
Compenseren
Een fenomeen wat ik bij ondernemers regelmatig zie, is dat ze overcompenseren.
Ik zal het illustreren aan de hand van een praktisch voorbeeld:
Laatst bezocht ik een hockeywedstrijd van mijn neefje.
Na afloop van deze wedstrijd gingen we samen even napraten en evalueren hoe de wedstrijd liep.
“Ik ben niet bepaald goed in het technische gedeelte, maar heb wel een ijzersterke conditie, waardoor ik het snelste bij de bal ben”, vertelde mijn neef.
Hij vertelde mij dat hij hierdoor veel aandacht besteedt aan het verbeteren van zijn conditie, omdat hij hiermee het gedeelte waar hij tekortschiet opvangt.
Een logische gedachtegang, die je ook door kan vertalen naar de zakenwereld.
Ondernemers merken dat ze goed zijn in een bepaald aspect van het ondernemerschap en gaan vervolgens meer hiervan doen.
En dat terwijl het gedeelte wat ze uiteindelijk meer op zou kunnen leveren blijft liggen.
Stel jezelf eens de vraag; wat zijn de acties waarvan ik mijn kop vaak in het zand steek?
Wat zou er binnen je onderneming gebeuren als je juist dat gedeelte de kans zou geven?
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Wanneer creativiteit een valkuil wordt voor je winstgevendheid
Bovenstaande vragen zijn vooral relevant voor de creatieve ondernemer.
Want juist de creativiteit van de creatieve ondernemer kan een behoorlijke valkuil worden wanneer je het over winstgevendheid hebt.
Creatieve ondernemers hebben vaak de neiging om veel dingen tegelijkertijd te doen.
Ze hebben ontelbaar veel goede ideeën, maar schieten hierdoor vaak van links naar rechts.
Hierdoor verliezen ze de focus en heeft hun creativiteit negatieve invloed op de winstgevendheid van hun bedrijf.
Betekent dit dat ondernemers met veel creativiteit daarmee moeten stoppen en zich slechts op één bedrijfsonderdeel moeten focussen?
Nee.
Maar het is wel belangrijk om meer inzicht te creëeren in welke onderdelen hoeveel omzet opleveren.
Welke hoeveelheden elk product of elke dienst oplevert.
Dit overkomt overigens niet alleen de creatieve ondernemer.
Ook ondernemers met focus op producten en snelle bedrijfsgroei kan dit overkomen.
Ze breiden steeds verder uit, zonder een helder beeld te hebben van wat elke actie nou eigenlijk oplevert.
Lees ook: Bouw jij jouw bedrijf op doorzettingsvermogen of op draagkracht?
Inzicht creëeren om scheefgroei in je bedrijf te voorkomen
Als ondernemer moet je dus focus leggen op het creëeren van inzicht.
Wanneer je ZZP’er bent en daarnaast een webshop runt, is het belangrijk om alle omzetbronnen en kosten in beeld te brengen.
En dat zo gedetailleerd mogelijk.
Want dan zou het zomaar kunnen, dat je erachter komt dat je webshop wordt gefinancierd door je ZZP-opdrachten.
Zo wordt je webshop best een dure hobby.
Betekent dit dat je moet stoppen met je webshop?
Nee.
Wél betekent het dat je kritisch moet kijken naar de keuzes die je binnen je webshop maakt.
Wat leveren deze keuzes je op?
Hoe dragen deze individuële keuzes bij aan je omzet?
En hoeveel tijd ben je per onderdeel kwijt?
Dan pas kom je erachter wat je meest winstgevende bedrijfsactiviteiten zijn.
Een praktische opdracht
Probeer als een helikopter boven je onderneming te gaan hangen en elk onderdeel kritisch te bekijken.
Bekijk eens welke onderdelen je hebt verzameld of gebouwd binnen je bedrijf.
Zet op een rijtje welk onderdeel wat verdient en hoeveel tijd en kosten je aan dit onderdeel kwijt bent.
Welk onderdeel verdient wat?
Ik weet zeker dat je hiermee bijzondere inzichten op gaat doen en er wellicht ook achterkomt dat een onderdeel het andere onderdeel financiert.
Scheefgroei binnen je bedrijf?
Uiteindelijk moet je jezelf de volgende vraag stellen; ben je er oké mee dat er scheefgroei binnen je bedrijf is?
Als het antwoord nee is, heb je diverse opties.
Je kan de stekker uit het onderdeel trekken, dat niets oplevert.
Of je kan hulp zoeken om beter te worden in het onderdeel dat nu nog niet voldoende oplevert.
Er zijn diverse keuzes, maar het maken van een keuze begint dus altijd met inzicht.
Als je hier hulp bij nodig hebt, help ik je graag verder tijdens een gratis strategiegesprek van 30 minuten.
Vraag hier geheel vrijblijvend je strategiegesprek aan.
Wil je nog meer concrete voorbeelden over scheefgroei in je bedrijf? Beluister de podcast!
Als je meer over scheefgroei in je bedrijf wil leren en veel concrete voorbeelden wilt krijgen, beluister de podcast.
Hier duik ik in diepte in op dit onderwerp.