Denk jij erover na om te gaan starten met importeren en/of exporteren? De wereld ligt letterlijk aan je voeten, waar wacht je nog op? Waarschijnlijk omdat je niet precies weet hoe je dat zou moeten aanpakken, zo kwam je ook op deze blog terecht. En het is ook lastig, maar waar een wil is, is een weg! Misschien dat deze blog je een stapje verder op weg helpt.
Klaar voor de start?
Voordat je kan gaan nadenken over hoe je de buitenlandse markten wilt gaan bestormen moet je eerst kritisch kijken naar jezelf en jouw onderneming. Met kritisch kijken naar jezelf bedoel ik het nadenken over het doel dat jij voor ogen hebt met jouw onderneming en hoe verkopen over de grens jou daarbij gaat helpen. Waar droom je van met jouw bedrijf? Wat zijn de resultaten die daar bij passen? Wellicht moet je jouw huidige doelen aanpassen op het internationaal gaan met jouw onderneming.
Prioriteiten gaan namelijk veranderen, je gaat andere keuzes maken. Wat gaat er veranderen aan jouw onderneming zoals die nu staat? Wat doet het met jouw huidige klantenkring? Waar wil je met jouw onderneming naar toe? Belangrijke vragen die je voor jezelf duidelijk moet hebben voordat je kan starten met importeren of exporteren.
Is het financieel haalbaar?
Wees ook kritisch naar de financiële kant van jouw onderneming. Is de onderneming financieel klaar voor het nemen van zo’n grote stap? Je hebt namelijk best wat startkapitaal nodig voordat je kan beginnen met importeren of exporteren. Zijn de financiën niet jouw sterkste punt dan is het misschien een idee om iemand anders mee te laten kijken. Benieuwd naar wat The Money Mate hierin voor jou kan betekenen? Plan dan nu een strategiegesprek in.
Importeren of exporteren
Je hebt een topproduct gevonden en je wilt dit gaan verkopen op de Nederlandse of misschien wel de Europese markt. Of je wilt jouw markt vergroten door naast Nederland ook in het buitenland te starten met verkopen. Maar waar moet je in hemelsnaam beginnen? Voordat je over gaat op het hele import- en exportverhaal moet je eerst uitzoeken of er daadwerkelijk een markt is voor jouw product. Dit zoek je uit door middel van het (laten) doen van een marktonderzoek.
Uit het marktonderzoek moet onder meer blijken wie jouw eventuele klanten zijn, hoe je die doelgroep bereikt, wat de concurrentie doet en in wat voor branche je terecht komt. Je kan dit zelf doen, maar dit kost vaak een hoop tijd en energie die je liever in andere werkzaamheden stopt. Je kan het ook laten uitbesteden aan een bureau of aan een student die op zoek is naar een afstudeeropdracht. Heb je het marktonderzoek afgerond en blijkt er een mooie markt te zijn voor jouw product? Dan kunnen we door naar de volgende stap in het starten met importeren of exporteren namelijk: het import of het exportplan.
1. Motivatie
- Voordat je aan de praktische zaken gaat denken moet je eerst op een rijtje hebben waarom je wilt gaan starten met importeren of exporteren. Wat is het doel dat je wilt bereiken door te gaan importeren? Of welk doel wil je bereiken met het exporteren van jouw product? Ben je op zoek naar een betere prijs, een heel nieuw product of een hele nieuwe markt? En denk na over hoe je wilt gaan importeren/exporteren. Ga je het zelf doen als importeur of neem je een handelsagent in de arm die een groot deel van de werkzaamheden voor jou doet?
2. Interne en externe analyse
- Intern: Ga na waar jouw onderneming sterk in is (bijvoorbeeld: marketing, kennis en ervaring) maar ook waar jouw onderneming minder goed in is (zoals bijvoorbeeld: marktonderzoek, kennis van transport en het kunnen voorfinancieren). Zo maak je voor jezelf en jouw onderneming duidelijk waar jouw onderneming staat. Je weet wat je in huis hebt, maar je weet ook wat je kunt toevoegen.
- Extern: Waar liggen de kansen en waar zie je bedreigingen van buitenaf. De kansen kun je bijvoorbeeld zien in het gat in de markt die jij hebt gevonden. De bedreiging zou kunnen zijn dat er nieuwe concurrenten opduiken, of dat de communicatie met de verkopers niet loopt.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
3. Transport
- Denk na over hoe je de producten wilt gaan transporteren. Dit kan je allemaal zelf regelen of je laat het over aan een expert. Doe je het zelf? Dan kan je flink op de kosten besparen, maar het kost behoorlijk veel tijd en je loopt onnodig veel risico. Dit is een afweging die je zelf moet maken. Zaken waaraan je moet denken zijn onder andere het type vervoer, de soort verpakking, de juiste vergunning, documenten en de douane.
- Maak goede afspraken met de verkopers over wie verantwoordelijk is voor wat en wie aansprakelijkheid is voor het product. Deze afspraken worden meestal gemaakt aan de hand van de zogenaamde “Incoterms”. Deze Incoterms bepalen wie verantwoordelijk is voor welk stukje vervoer en wie het risico draagt van het product mocht er iets fout gaan tijdens het transport. Meer weten over deze Incoterms? De kvk heeft er een mooie infographic video over gemaakt, die kun je hier vinden.
4. Financieel
- Internationaal zakendoen betekent ook internationale betalingen verrichten. Hierbij is het voor beide partijen van belang dat er zekerheid in het spel is. Jij wilt voor jouw betaling goederen in de plaats zien en de verkoper wil geld zien in ruil voor zijn spulletjes. De betaling moet je dus goed regelen. Ga je werken met een bankgarantie of met een Letter of Credit? Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden. Gelukkig heeft de Kamer van Koophandel een overzicht gemaakt met een aantal veelgebruikte methodes. Die kan je hier vinden.
- Ook moet je ervoor zorgen dat jouw spullen goed verzekerd zijn. We hebben het hiervoor al kort gehad over wie er op welk punt verantwoordelijk is voor de goederen (Incoterms). Voor het stukje dat jij verantwoordelijk bent voor de goederen moet jij zorgen voor een verzekering. In sommige gevallen is de verkoper slechts verplicht een minimale verzekering af te sluiten en moet jij zelf de rest dekken. Zorg dat je weet waar je aan toe bent en sluit een goede verzekering af.
5. Juridisch
- Goederen die Europa binnenkomen moeten aan bepaalde eisen voldoen. Voor sommige goederen zijn deze eisen heel streng, zoals voor elektrische apparaten en speelgoed. Deze goederen moeten worden voorzien van een CE markering. Voor andere goederen zijn deze eisen minder streng. Hoe kom je erachter waar jouw product aan moet voldoen? De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft een stappenplan opgesteld zodat jij precies weet waar jouw product aan moet voldoen. Dat stappenplan kan je hier vinden.
- Wanneer moet je invoerrechten gaan betalen? Binnen de EU hebben we vrij verkeer van goederen en hoef je geen invoerrechten te betalen. Als je goederen invoert van buiten de EU is dit vaak wel verplicht. Maar er zijn ook uitzonderingen. Met sommige landen heeft de EU bijvoorbeeld een handelsverdrag, en sommige goederen zijn uitgesloten van invoerrechten. Daarnaast moet je over de meeste goederen die je invoert btw betalen. Hoe het allemaal precies zit met invoerrechten en btw kan je vinden op de site van de Europese Comissie.
6 Tips voor het starten met importeren of exporteren!
- Zorg ervoor dat je er financieel sterk voor staat zodat je wat klappen kan opvangen. Laten jouw huidige financiën het niet toe om te starten met internationaal verkopen? Een internationale onderneming kan veel opleveren, maar brengt ook extra risico’s met zich mee. Kan je huidige cashflowpositie dit aan of moet je eerst een externe financiering aantrekken?
- Heb je de juiste kennis al in huis? Je bent niet de eerste die gaat starten met internationaal verkopen, dat wiel is al tig keer uitgevonden. Haal iemand in huis met de juiste kennis en ervaring, dat scheelt misschien wel een aantal kostbare beginnersfouten.
- Vergeet jouw huidige markt niet! Op het moment dat je internationaal gaat verkopen verschuift de focus naar de internationale markt. Dat is natuurlijk niet meer dan logisch maar waarschijnlijk wil jij ook je bestaande klanten behouden. Zorg ervoor dat je jouw focus goed verspreid over de verschillende markten.
- Doe goede research. Succesvol importeren of exporteren valt of staat met goede research. Neem hier de tijd voor en laat je adviseren. Ga op zoek naar iemand die jou voor is gegaan, ondernemers zijn meestal wel bereid hun ervaringen te delen.
- Let op de culturele verschillen: lees over het land waar je mee wilt handelen. Waar wij Hollanders vaak heel direct en kort door de bocht kunnen zijn, nemen ze in andere landen liever de tijd voordat ze met iemand in zee gaan. Sta open voor deze verschillen.
- Het contract: neem iemand in de arm die het juridische gedeelte voor je regelt. Er komt namelijk best veel papierwerk kijken bij het starten met importeren of exporteren. Denk aan overeenkomsten, algemene voorwaarden, vergunningen en leveringsvoorwaarden.