“Ik heb bizar veel vertrouwen in jouw programma, maar ik vind het ook spannend. Ik heb in het verleden zoveel missers gemaakt qua investeringen.”
Dit vertelde een nieuwe klant me een tijdje terug tijdens een kennismakingsgesprek. Misschien herken je dat gevoel wel. Hoewel ik 100% ben overtuigd van de waarde van mijn programma’s en je kan garanderen dat ze absoluut geen mislukte investering gaan zijn, begrijp ik goed hoe je je voelt.
Investeringen maken waarvan je daarna denkt: hm, hier heb ik helemaal niets aan gehad, is niet leuk! Ik heb er zelf ook ervaring mee.
Dezelfde mate van teleurstelling treedt op wanneer je bepaalde zakelijke stappen hebt gezet, waarvan het resultaat niet voldoet aan je verwachting. Zoals een geflopte lancering. Of een nieuw product waar geen vraag naar blijkt te zijn.
Stop je er op dat moment helemaal mee? Dan straf je jezelf eigenlijk dubbel.
Een misser uit het verleden + toekomstig mislopen van winst omdat je blijft waar je bent = double trouble
Ik denk echt dat in de meeste gevallen bijsturen een betere optie is dan compleet stoppen met je bedrijf. Falen en mislukken is deel van ondernemen.
Leer, in plaats van te stoppen, omgaan met de teleurstellingen en emoties door:
- Te herevalueren. Heb je een goed fundament opgebouwd? Is er iets in je marketingstrategie wat je kunt verbeteren (ja, er is altijd wat te verbeteren!)? Heb je de juiste mensen aangenomen? Steek je geld in kwaliteit in plaats van kwantiteit? Moet je je prijzen verhogen?
- Van je fouten leren. Kijk naar wat er fout is gegaan. Laat dat je niet ontmoedigen, maar leer daarvan. Pas je lessen toe en probeer dezelfde fouten te voorkomen.
Schakel professionele hulp in. Red je het niet in je eentje? Schakel dan iemand in die je kan helpen. Liefst iemand met verstand van zaken.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
-
Hoe je besluit of je moet stoppen of doorgaan met je bedrijf
Wil je besluiten of je moet stoppen of doorgaan met je bedrijf? Dan is het beter om te kijken naar wat jij echt wilt. Hoe zou je je over een jaar of vijf voelen als je met je bedrijf bent gestopt?
Want cijfers, die kunnen we veranderen. Je kunt leren van je fouten en zien waar je verbeteringen kunt maken. Juist daar zit de groei en het succes.
We kunnen het verleden niet terugdraaien. Ik ook niet. Dus geweest is geweest. Maar lees onderstaande levensechte voorbeelden even als een motivatieboost (waar voetbal niet goed voor is, haha).
PSV verloor van Glasgow
Door een blunder (aldus het wedstrijdverslag) verliest PSV. Hierdoor mist PSV de Champions League. Geen Champions League spelen betekent miljoenen minder inkomsten. Maar dat wil niet zeggen dat PSV ermee stopt. Ze balen, maar blijven voetballen.
Ajax verloor van Liverpool
Ajax verloor in de laatste minuut van Liverpool. Dat wil niet zeggen dat Ajax slecht is. (Feyenoord-fans hoeven me niet te mailen, thank you very much). Soms win je, soms verlies je.
Verliezen en missers maken horen bij het ondernemerschap. Je kunt alleen winnen als je ook durft te verliezen.
Dus wat doe jij? Laat je jouw missers in het verleden jouw toekomst bepalen? Of heb je hart voor je zaak en ga je door met het bouwen aan jouw droom?
Vriendjes worden met je cijfers
Cijfers zijn niet eng. Ze vertellen je gewoon wat de werkelijkheid is. En die werkelijkheid kun je beter zo vroeg mogelijk onder ogen komen, zodat je op tijd kunt bijsturen.
Weet je niet wat je moet doen met jouw cijfers? Of dat je moet stoppen of doorgaan met je bedrijf? In wat voor bedrijfsfase je ook zit, ik heb voor iedereen een passende oplossing. Bekijk wat ik voor je kan doen of neem contact met me op.
Meer over groei en ondernemen