Waarom hebben we zoveel moeite om goede tarieven te bepalen? Waarom is het zo moeilijk om gewoon te vragen wat je waard bent (en je bent altijd meer waard dan je denkt)?
Omdat we met zijn allen soms/meestal/altijd zo lekker onzeker zijn. Veel ondernemers zullen dit wel herkennen. Het twijfelen aan jezelf. Niet eens aan je producten; daar stop je je hart en ziel in.
Maar, ben jij het wel waard? Durf je net zo veel te vragen als die ene creator die 10 keer meer vraagt? Voel je je dan geen ‘imposter’, ofwel nepperd? Wat als je geen klanten meer krijgt?
Gek genoeg zijn het meestal vrouwelijke ondernemers die last hebben van dit soort dilemma’s.
Ik zeg: laten we daar eens goed en voor altijd verandering in brengen! Heb je daar ook zin in? Lees dan snel verder.
Waarom goede tarieven bepalen zo belangrijk is
“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken.”
“Het allerbelangrijkste is dat je alleen maar doet waar je blij van wordt.”
Mooie uitspraken. En er zit heus wel een kern van waarheid in. Maar als ik eerlijk ben? Dan ben ik er niet echt volledig mee eens.
Sterker nog, ik kan er zelfs geïrriteerd van raken. Ik leg je nu uit waarom.
Een voorbeeld. Je bent dol op het creatieve proces en maakt de mooiste producten. Ze verdienen oprecht een dikke tien. Toch loopt je bedrijf niet heel lekker.
Je wilt graag betaalbaar zijn voor iedereen, dus houd je je prijzen ‘toegankelijk’.
Omgerekend per uur verdien je zo’n 10 euro.
Dat ligt lager dan het minimumloon. Ben je daarvoor ondernemer geworden? Nee.
De kans is ook groot dat je het nooit zo hebt teruggerekend. Je hebt nooit gekeken wat je verdiensten precies zijn per uur.
Je steekt liever je hoofd in het zand (struisvogelgedrag). Waarom? Omdat je bang bent om naar je cijfers te kijken.
Het resultaat? Je verdient te weinig met je bedrijf. Veel te weinig.
Je krijgt geldstress en zoekt er een baan naast. Een baan waarvan je denkt: saai, het is dat het verdient. Maar poeh, wat zonde van mijn tijd.
“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer te werken” gaat in dit geval dus mooi niet op.
rekentool voor merkeigenaren met een fysiek product
Ontdek wat je moet doen en laten om meer winst over te houden
De correcte tarieven bepalen komt neer op cijfers en op moed
Vaak denken mensen zo:
- Je wilt goed geld verdienen met een baan en je hoopt dat je er op een dag ook echt passie voor gaat voelen.
- Je wilt alleen maar doen wat je leuk vindt en je hoopt heel erg hard dat er ergens geld uit de lucht komt vallen.
Beide opties zijn niet ideaal.
Wil dat dan zeggen dat winstgevend bedrijven bouwen en doen wat je leuk vindt, niet samengaan?
Integendeel. Ze gaan juist heel erg goed samen.
Mijn klanten zijn het bewijs.
Mijn eigen bedrijf is een bewijs.
In 95% van de gevallen kunnen ondernemers gewoon hetzelfde blijven doen en verkopen, maar moeten ze het gewoon net even wat tweaken en aanpassen.
Zo kun je doen wat je leuk vindt en je bedrijf winstgevend maken.
Lijkt je dat wat ? Dan moeten we jouw huidige business eens goed onder de loep nemen en de winstkansen in jouw bedrijf identificeren. Dan krijg je het beste van beide.
Dat heeft natuurlijk wel wat doorzettingsvermogen nodig. Het komt je niet aanwaaien.
Het implementeren van veranderingen vergt strategie, moed en consistentie.
Samen de juiste tarieven bepalen voor jouw bedrijf
In mijn podcasts geef ik ondernemers tips en strategieën voor het bepalen van de juiste tarieven, zodat ze hun winst eindelijk kunnen vergroten.
Luister naar mijn podcast: Hoe identificeer je de winstkansen in jouw bedrijf in 3 stappen?
Luister naar mijn podcast: Kun jij elk bedrijf winstgevend maken?
In deze podcasts hoor je mij zeggen dat je bij te weinig winst altijd terug mag/moet naar de tekentafel.
- Moeten er producten uit het assortiment?
- Kloppen je prijzen niet?
- Is de winst per product te laag?
Is de winst per product goed en kun je geen kosten schrappen (en gaan die paar honderd euro het verschil niet maken)? Dan moet je misschien naar een andere markt of grootser durven te investeren in groei.