Af en toe doe ik een detoxkuur van Sapje. Vooral om even te resetten. Om weer even met een schone lei te beginnen. En als ik klant word bij een nieuw bedrijf dan gaat op één of andere manier altijd mijn ‘financiële-verdienmodellen-brein’ aan. Overigens ook als ik niet klant word ergens, maar me gewoon verdiep in een bedrijf. Ik wil je graag even meenemen in het proces. Vooral omdat ik weet dat dit voor jou ook leerzaam kan zijn. Als je gaat denken vanuit jouw klant en de weg die jouw klant doormaakt, weet ik zeker dat jij ook verdienmodellen kunt toevoegen of jouw verdienmodellen kunt optimaliseren. Ik neem je graag mee in het voorbeeld van de detoxkuur.
Lees ook: 10 verdienmodellen waarmee je meer geld kunt verdienen
Hoe dit bedrijf meer verdienmodellen zou kunnen toevoegen
1: Samen is alles makkelijker
Poeh daar ga je dan. Je rekent de detoxbox af. Nu had ik al afgesproken om dit samen met twee vriendinnen te doen voor wat mentale support. Maar dat had SAPJE ook zeker wel mogen stimuleren.
Mijn brein: Waarom biedt SAPJE niet actief aan om dit samen te doen en dus 2 boxen af te nemen?
2: Pre-detox versus een maaltijdbox verkopen
In de dagen voorafgaand aan de detox werd je sterk aangeraden om vast aangepast de eten. Er zaten wat voorbeeldrecepten bij. Handig dacht ik, dus met recepten en al naar de supermarkt. Jeetje, 60 minuten later en een kar vol nieuwe ingrediënten liep ik weer de supermarkt uit. Rozemarijn, basilicum, salie, handje walnoten, handje amandelen. Conclusie: Hoop gezoek, gedoe en nog heel veel ingrediënten over (ok die kan ik nog op eten natuurlijk).
Mijn brein: Waarom biedt SAPJE geen maaltijdboxen aan voor een bepaald bedrag, waar ze van mijn part prima een marge op mogen pakken. Ik zou erbij zijn.
3: Daar ga je dan..
Ok je bent van start. Daar sta je dan je eerste dag met een sapje. Hoe zal het smaken? Best wel lekker overigens. Al waren mijn verwachtingen ook zeer laag.
Mijn brein: Een supplement aanbieden waar je elke dag een motivational talk krijgt, toegang tot yoga oefeningen en meditaties?
4: Weg ermee
De flesjes kwamen in glas en moesten dus in de glasbak.
Mijn brein: Wat nou als SAPJE de glazen flesje laat ophalen zodat ze kunnen worden gerecycled voor een nieuwe ronde (goed voor het milieu), of dat je ze mag laten vullen voor een nieuwe ronde (extra omzet voor SAPJE)?
5: Aftercare
SAPJE raadt je aan om na de kuur een sapje per dag te blijven drinken. Zeker een goede tip. En vooral zo na de kuur wil je jouw gezonde patroon goed doorzetten.
Mijn brein: Waarom biedt SAPJE geen abonnement aan voor een X aantal sapjes per week of de eerste 5 sapjes na de kuur met een kleine korting. Dat had ik sowieso gedaan en misschien vanuit daar wel een sapjesabonnement.
In totaal dus 5 extra verdienmodellen om toe te voegen!
Tuurlijk. De kans dat jij deze tips 1-1 kan toepassen en ook sapjes verkoopt is klein. Maar, volg de weg die jouw klant aflegt en denk steeds strategisch in verdienmodellen toevoegen. Niet alleen omdat het jouw bedrijf helpt, maar vooral omdat de klant er behoefte aan heeft. Als je de klant er echt mee verder kan helpen, is het bijna asociaal om geen aanbod te doen.
Oh en dan nog even over de detox-kuur zelf. Of ik me echt herboren voel? Ja, ik werd vanmorgen bijzonder fit wakker op deze mooie maandagochtend. Of dat komt door de detox óf omdat ik lekker veel heb geslapen dit weekend en echt even helemaal niks heb gedaan, is de vraag. En tja, hier zit ook nog een wijze ‘meet-de-cijfers-in-jouw-bedrijf-les’ in. Want je moet wel weten wat de aanleiding is die zorgt voor het resultaat. Als de winst van product A volledig compenseert voor product B schiet het nog niet op. Als je me nog kan volgen nu.