“Wat is nou het verschil tussen jouw en mijn boekhouder? Het is heel interessant wat je allemaal vertelt en doet. Maar ik heb ook mijn boekhouder. Ik ga even aan mijn boekhouder vragen of hij of zij vindt dat ik met jou een samenwerking aan moet gaan”.
In alle eerlijkheid heb ik dit type vragen al vrij lang niet meer gehad.
Dat waren de vragen die ik in de beginfase van mijn onderneming kreeg.
Toen mijn verhaal, mijn propositie, mijn beeld naar buiten toe nog niet zo stevig stond.
Maar heel af en toe duikt deze vraag nog wel eens op, waarvan ik me dan weer realiseer dat het aan mij ligt.
Dat ik meer het verschil tussen mij en een boekhouder duidelijk mag maken.
Ik ben een financieel strateeg.
En wat dat precies is, ga ik je in deze blog uitleggen.
DIT GA JE ONTDEKKEN:
Wat is het verschil tussen een financieel strateeg en een boekhouder?
Waar helpt een financieel strateeg je mee?
Hoe ziet een samenwerking met mij als financieel strateeg eruit?
WAT DOET EEN BOEKHOUDER?
Laten we beginnen te zeggen dat boekhouders fantastisch zijn.
Ik adviseer ook bijna altijd iedereen om de boekhouding uit te besteden.
Maar je moet wel je boekhouding blijven snappen.
Het uitbesteden en het verwerken ervan moet door een goede boekhouder gedaan worden.
Wat doet een boekhouder?
Een boekhouder heeft een breed takenpakket: cijfers verwerken, facturen boeken, bonnetjes boeken, inkoop facturen boeken etc.
Je boekhouder zorgt voor een tijdige, juiste en volledige verwerking van jouw cijfers.
Als jij je boekhoudingssysteem opent, zou je in een oogopslag moeten zien hoeveel omzet je hebt gedraaid en hoe hoog je kosten zijn.
Soms doen ze ook de btw-aangiftes, of als je vast personeel hebt de loonbelasting, de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Een boekhouder doet dus eigenlijk al je belastingaangiftes.
AUTOMATISEREN
Ook al is dit niet altijd zo, maar ik hoop heel erg dat je boekhouder je ook helpt en adviseert bij het slim inrichten van je boekhouding.
Zodat je niet meer met een hele doos vol bonnen naar de boekhouder toe moet.
En ook niet dat je je bonnen moet uploaden in een mapje in de Google Drive en die dan verwerkt worden in het systeem.
Je kan bijvoorbeeld factureren vanuit je boekhoudprogramma.
Hier kun je ook je webshop en bankrekening aan koppelen.
Alle systemen waar nu je informatie inzit kunnen aan de boekhouding gekoppelt worden, zodat die rechtstreeks in de boekhouding terecht komen.
Bedenk altijd: hoe kan het handiger?
Hoe kan het sneller?
Want anders kost het tijd en waarschijnlijk ook geld.
CATEGORISEREN
Soms adviseert een boekhouder hoe je de boekhouding in categorieën kan inrichten.
Misschien herken je nu dat je boekhouder op een rekening of op meerdere rekeningen boekt, zoals omzet binnenland, omzet buitenland, omzet hoog tarief en omzet laag tarief.
Als je bijvoorbeeld producten met 21% btw en 9% btw verkoopt, staat dat los van elkaar.
Je hebt ook categorieën nodig om beter bij te kunnen sturen.
Bijvoorbeeld heb je omzet: producten categorie A, B en C.
Verschillende producten met verschillende marges.
Of de verschillende afzetkanalen zoals de directe verkoop aan de klant, direct aan de consument, aan bedrijven of via een salesagent.
Zo zou je je boekhouding in kunnen richten.
Omdat dat de informatie geeft waar je echt wat mee kunt.
Dan weet je ineens ook uit welke productcategorie je de meeste omzet haalt en uit welke niet.
Als je daar je kostprijs tegen afzet, weet je ook precies welke marge beter is.
INZICHT IN JE BEDRIJF
Het is een beetje een grijs gebied of je boekhouder je daarbij helpt.
Anders is het wel tijd om aan de bel te trekken en proactief te zijn.
Want juist deze informatie helpt je om je business beter te begrijpen.
En dat is overigens echt de informatie die de boekhouder ook nodig heeft, want de boekhouder moet je bedrijf snappen.
Jij moet weten hoe je je bedrijf in wil richten en welke informatie je daarvoor nodig hebt.
Nu zijn we op het punt waar het begint: de boekhouder moet je boekhouding snappen.
Vaak is dit niet het geval.
Dat is ook niet eens zo gek, want een boekhouder heeft veel klanten en veel administraties.
Ze krijgen veel gegevens die ze moeten verwerken.
Ze koppelen het aan de juiste btw categorie, doen je aangiftes maar zitten niet in detail in jouw business.
Die kijken niet strategisch naar je business.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN BOEKHOUDER EN EEN FINANCIEEL STRATEEG?
De boekhouder zorgt voor de randvoorwaarden.
Voor de verwerking van de gegevens en je belastingaangiftes.
Dat de gegevens juist, tijdig en volledig zijn.
Als we de juiste gegevens hebben, dan kunnen we eigenlijk pas beginnen!
De vervolgstappen daarop: echt inzicht in je cijfers.
Vooral: wat doe je dan met die cijfers?
Sturen op je cijfers en die echt snappen.
Sturen op je cijfers naar meer winst, meer omzet, meer rendement en meer resultaat.
Dat is het verschil tussen wat een boekhouder doet en wat ik als financieel strateeg doe.
FINANCIËLE KEUZES
Het is fijn als je een boekhouder hebt, want dan heb je de randvoorwaarden.
Dan heb je de volledigheid en de tijdigheid van informatie.
Maar, en dit zal je vast herkennen: een boekhouder vertelt je niet dat je bijvoorbeeld al je geld in Google Ads stopt en je omzet eigenijk uit Facebook haalt.
Is dat wel handig?
Zou je niet beter je marketingbudget anders verdelen?
Een boekhouder vraagt je ook niet of je over 3 maanden een grote investering wil doen, of over 3 maanden niet het moment is dat je wil verhuizen naar een nieuw pand, of dat je over 3 maanden geen nieuwe collectie moet inkopen?
En vooral: past dat wel qua cashflow en qua bedrag dat er op je bankrekening staat?
Wat komt er de komende maanden nog binnen, wat gaat er nog uit?
Past dat allemaal wel?
Of moeten we daar proactief op gaan sturen?
Door bijvoorbeeld omzetstromen naar voren te halen, of inkomsten proberen uit te stellen.
Tijdig aan de bel trekken door bijvoorbeeld een krediet aan te vragen.
Kredietaanvragen is nooit de reden dat je bedrijf niet zo winstgevend is het.
Dan is het een soort van de pleister op de verkeerde wond.
Wat zijn eigenlijk de voorwaarden waar je bedrijf aan moet voldoen voordat je een financiering kan ophalen?
Hier heb ik al een keer een blog over geschreven. Die vind je hier.
DIEPE INZICHTEN IN JE CIJFERS
Waar de boekhouder vaak ook niet proactief mee is, is bijvoorbeeld als je omzet heel erg stijgt.
Misschien juich je hier al, want ja, je hebt meer omzet!
Maar je komt er dan achter dat je kosten juist veel harder stijgen.
Dan moet je kijken, wat zijn eigenlijk de verhoudingen?
En wat zijn goede verhoudingen?
Hoe zit de kostprijs ten opzichte van de omzet, de verhouding met marketing ten opzichte van de omzet, de personeelskosten ten opzichte van de omzet?
Wat is een gezond salaris?
Wat is een gezonde winstpercentage?
Dat is weer afhankelijk van wat voor type ondernemer je bent, in welke branche je zit en hoe ver je bent.
Dat zijn de wat diepere inzichten die je uit je cijfers haalt waar de boekhouder zich niet mee bezig houdt.
WAT DOE JE MET DEZE FINANCIËLE INZICHTEN?
In nog een fase daarboven gaat het er om wat je er dan eigenlijk mee doet.
Je hebt nu bijvoorbeeld geconcludeerd dat je marge tussen inkoopprijs en verkoopprijs maar 30% is.
Je draait drie ton omzet maar zonder salaris.
En je wil groeien en steeds meer inkopen.
Daarvoor neem je personeel aan of je stopt meer in je marketing.
Maar je twijfelt of je daar wel de financiële ruimte voor hebt.
Hoe weet je dat dan zeker?
Dat zijn vraagstukken waar de boekhouder je ook niet mee helpt of adviseert.
Een financieel strateeg doet dat wel.
Lees ook: Adverteer jij als ondernemer eigenlijk wel winstgevend?
WAAR HELPT EEN FINANCIEEL STRATEEG JE MEE?
Dat stukje écht financieel inzicht hebben heeft met de toekomst te maken.
Wat zijn de potentiële scenario’s als ik meer in mijn marketingbudget stop?
We denken logisch na en zetten alle opties op een rijtje.
Je kijkt naar het verleden en je branche.
Met meer marketingbudget realiseer je meer omzet.
Met dit doel zou je deze volumes moeten draaien voor deze prijzen.
Of bijvoorbeeld als je een investering doet en de terugverdientijd is 3 jaar.
Wat mag die investering kosten voor een bepaalde omzettoename?
Allemaal belangrijke vragen die je financiële inzicht geven.
FINANCIEEL STRATEEG INHUREN VOOR JE BEDRIJF? DOE DE CHECK:
Ben je aan het twijfelen of je een financieel strateeg nodig hebt voor je bedrijf?
Stel jezelf eens de volgende vragen:
-
- Heeft mijn boekhouder dat stukje écht inzicht de afgelopen tijd geleverd?
- Houd je je bezig met de toekomst en plannen maken voor je bedrijf?
- Weet je wat je moet doen om een bepaald salarisdoel te behalen? Hoeveel stuks je moet verkopen voor een bepaald winstdoel?
- En als je naar je kosten en investeringen kijkt: wat moet er gebeuren om een nieuw personeelslid aan te nemen?
- Wat moet een personeelslid omzetten in extra verkopen om de kosten er weer uit te halen? (En ook als eigenaar nog extra marge te draaien of extra aan een bepaalde keuze te verdienen.)
- Kloppen je prijzen met je marges?
- Hoe houd je in de gaten of bepaalde keuzes je bank wel of niet negatief raken?
- Of als je bijvoorbeeld een investering voor wil financieren, kan je dan beter in optie A of optie B investeren?
Kan je al deze vragen zelf beantwoorden, of merk je dat je toch vastloopt?
De antwoorden op bovenstaande vragen resulteren in een diepere laag financiële inzichten die je krijgt door in een andere dimensie naar je cijfers kijken en ook veel meer toekomstgerichte plannen maken door te werken met scenario’s.
Dat is het inzicht wat ik met klanten creëer, en vaak nemen we het verleden als een eerste basis.
HOE ZIET EEN SAMENWERKING MET MIJ ALS FINANCIEEL STRATEEG ERUIT?
Benieuwd hoe een samenwerking met mij als financieel strateeg eruitziet?
Ik neem je mee in het proces:
Het eerste stapje waar ik mij met mijn klanten op richt, is om de toekomst vooruit te plannen.
En wat gebeurt er dan?
Wat zijn de scenario’s die we kunnen bedenken?
Dan begint pas het echte werk.
Als we een diepere dimensie van inzicht hebben gecreëerd.
Je gaat aan de slag met een plan waar je input in kan stoppen en aan knoppen kan draaien: als ik mijn marge iets hoger doe, wat gebeurt er dan met mijn bedrijf?
Meer omzet?
Wat gebeurd er dan met mijn resultaten?
En we kijken naar jouw branche.
Geef je eigenlijk veel te veel geld uit aan je marketing ten opzichte van wat het oplevert?
Of je hebt personeelskosten die eigenlijk veel meer omzet zouden moeten genereren.
Als we kijken naar je branche, is het vreemd dat je prijzen laag zijn?
Of je marge niet goed?
Als we dat inzicht hebben gecreëerd, gaan we vooral je bedrijf verbeteren.
Wat zijn nou de onderliggende redenen dat iets niet werkt of tegenzit?
Die verschillen heel erg per bedrijf, per branche en per type onderneming.
Maar ook afhankelijk van wat je zelf wilt.
Hoe kunnen we meer winst maken?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er geen cashflow paniek is?
Op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat de bedrijfsgroei geen droom blijft?
Hoe kom je daar en hoe krijgen we daar helderheid in?
En op welke manier gaan we van doelen stellen naar doelen behalen?
Dat is nou echt wat ik met klanten doe.
Dit gebeurt in 3 stappen:
STAP 1: DE NULMETING
We beginnen op basis van je boekhouding.
Vaak doe ik een nulmeting waar we kijken hoe je er nu voor staat en hoe je bedrijf ingericht is.
Hoe is nu de verhouding tussen je marketing ten opzichte van je omzet?
Je personeel ten opzichte van je omzet.
Of je winst ten opzichte van jeomzet.
Dit doen we om te kijken waar de winstpotentie zit.
Waar loopt er onnodig winst weg?
Dat is altijd de eerste stap om vervolgens écht inzicht te krijgen.
STAP 2: EEN PLAN MAKEN
In stap 2 maken we een plan, waarin we vaak in de toekomst kijken en met scenario’s werken.
Dit plan geeft je helderheid.
Simpel gezegd, kijken we hoeveel je elke maand moet verkopen, tegen welke prijzen om je doelen te behalen.
Hoe je weet dat je misschien toch eerder moet inkopen.
Of je groei moet voorfinancieren.
Daar komt een groeiplan bij kijken.
Hoe gaan we van doelen stellen naar doelen behalen?
STAP 3: BESLUITEN NEMEN, STRATEGISCHE KEUZES MAKEN EN OP JE CIJFERS STUREN
Dit is de laatste en eigenlijk ook de meest intensieve stap.
En ook de stap waar je de meeste vruchten van plukt: besluiten nemen, strategische keuzes maken en sturen op je cijfers.
En vaak heeft dat helemaal niks meer met cijfers te maken.
We hebben de cijfers al in kaart gebracht.
En dan gaat het veel meer in het concept denken.
Creatief denken.
Vooral in het strategische en het zakelijke denken.
Hierbij zijn de volgende vragen belangrijk:
-
- Hoe verbeter je nou je bedrijf?
- Op welke manier zorg je voor betere marges?
- Hoe zorg je voor meer winst?
- Hoe zorg je ervoor dat je een leuker bedrijf krijgt?
- Een fijner bedrijf waar je meer geld aan overhoudt?
- Waar wil je heen met je bedrijf? Wat voelt goed?
- Wat is je visie?
- Hoe ziet je toekomstplaatje eruit?
- Streef je naar het verkopen van je bedrijf of streef je gewoon naar wat meer rust?
- Of misschien juist naar minder uren werken, maar meer verdienen?
Dus wat ik doe, is veel meer op basis van je cijfers jouw bedrijf winstgevender maken.
Ik laat jouw bedrijf winstgevend groeien.
Daarin werken we wel met cijfers.
En daarin is de boekhouding belangrijk.
Want als we geen idee hebben hoe je ervoor staat, dan gissen we maar wat.
En waar we juist naartoe willen in het traject is dat we intuïtie en onderbuikgevoel combineren met strategie.
Er komen vaak klanten bij me die al langer ondernemers zijn.
Die hebben het al ver geschopt op basis van heel hard werken en gevoel.
En dan voelen ze dat er nog veel meer potentie in zit.
Dat gaat gepaard met strategie en keuzes.
KLAAR VOOR MEER BEDRIJFSGROEI?
Dus als je nu denkt, “ik moet wat met mijn cijfers, ik heb een boekhouder en eigenlijk heb ik totaal geen financieel inzicht.”
Of je ziet je jaarrekening en kan het misschien niet helemaal lezen, maar ziet wel dat het cijfer onderaan de streep toch niet zo rooskleurig is als je had verwacht.
En je weet niet waardoor dat komt en wat je moet verbeteren.
Hoe je meer grip kan krijgen op die cijfers en hoe je de marges kan verbeteren.
Hoe je echt stuurt naar meer winst.
Dan nodig ik je uit om geheel vrijblijvend een gratis strategiegesprek met mij aan te vragen.
In 30 minuten zoomen we in op de stappen die jij te zetten hebt voor meer financieel inzicht én winst.
Daarnaast onderzoeken we in dit gesprek of ik je mogelijk verder kan helpen en zo ja op welke manier dit passend is.
Spreek ik je binnenkort?
Vraag je gratis strategiegesprek aan