Kierewiet word je ervan. Er blijven maar lege kamers onbenut in je bedrijfspand. Zo zonde van het geld! In dit artikel vertel ik je daarom wat te doen met leegstand én hoe je declarabele uren en processen in je bedrijf kunt optimaliseren.
Want op die drie vlakken valt enorm veel winst te behalen.
Waar zit verdiencapaciteit in je bedrijf die op dit moment niet optimaal wordt benut? Dat is wat we gaan onderzoeken.
Wat te doen met leegstand in je bedrijf?
Stel je bent de trotse eigenaar van een schoonheidssalon.
Je gaat een nieuw pand kopen of huren met vijf behandelkamers. Het pand is lekker groot en op de groei gekocht.
Na verloop van tijd kom je erachter dat er altijd maar twee tot drie behandelkamers worden gebruikt. De andere kamers staan leeg.
Je hebt vijf werknemers en iedereen heeft zijn/haar eigen behandelkamer. Maar niet iedereen werkt fulltime.
Er is dus best wel wat leegstand in je bedrijf. Zonde, want daar lekt geld weg! Als je de helft van de ruimte zou hebben, betaal je waarschijnlijk minder huurkosten.
Wat te doen met leegstand in je bedrijf? Hier zijn 3 ideeën
Hoe kun je dan de capaciteit van jouw pand, dus die vijf kamers, benutten om geld te generen?
We gaan dus kijken naar die lege ruimtes; daar zit de verdiencapaciteit.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die kamers altijd gevuld zijn? Daarvoor hebben we een strategie nodig.
Drie ideeën:
- Je gaat meer klanten aantrekken. Dan zitten de behandelkamers vol, maar dan moet er natuurlijk ook personeel zijn.
- Je verhuurt de lege ruimtes aan andere therapeuten. Of aan iemand die nagel- of huidbehandelingen doet. Zo profiteer je van elkaars bereik en klanten.
- Of je zoekt een andere locatie die beter bij je behoeften past.
Stel je verhuurt opslagboxen. Klanten kunnen die voor een aantal maanden huren.
Dan moet je goed plannen wanneer welke box vrijkomt, zodat je die weer kunt verhuren. Je moet schuiven en kijken hoe alles past, zodat je zo min mogelijk cabines leeg hebt staan.
Hetzelfde geldt voor hotelkamers. Vaak moet je in het hoogseizoen minimaal vier nachten boeken, want dat vermindert de leegstand.
Hoe los je niet-declarabele uren op?
Een ander voorbeeld van leegstand in je bedrijf is het hebben van niet-declarabele uren. Dit is vooral van toepassing op bedrijven met veel personeel in dienst.
We nemen een reclamebureau als voorbeeld. Daar werkt Piet 40 uur per week.
Als in de praktijk blijkt dat hij maar 20 uur werkt, betaalt zijn baas hem dus voor 20 ‘dode’ uren. Voor niets dus. Piet is dan maar 50% declarabel.
Stel dat het bureau een mooi merk als nieuwe klant binnen sleept. Aan dat merk verkopen ze de uren van Piet voor 100 euro per uur.
Als Piet dan 50% niet werkt en niet declarabel is, dan verliest het bureau 20 uur per week maal 100 euro.
Dat komt dus neer op 2.000 euro. Dit kan komen omdat er te weinig werk is of omdat het team heel druk is met intern werk, zoals meetings of research.
Of een ander voorbeeld:
Jantje werkt als een paard, maar er is een vaste fee afgesproken met de klant van 30 uur per week.
Jantje werkt meer dan afgesproken: wel 40 uur. Leuk voor Jantje, maar niet gunstig voor het bedrijf. Hij is dan wel declarabel, maar die uren worden niet door de klant betaald.
Betrek dit voorbeeld eens op je eigen bedrijf (als je personeel hebt). Ga eens na voor hoeveel uur per week jij personeel hebt versus hoeveel uur ze echt werken.
Ik ben er geen voorstander van dat het personeel binnenkomt, inklokt en alleen maar aan het werk gaat als een machine. Er moet ook tijd zijn voor het creatieve proces, voor chit chat.
Maar als bedrijfseigenaar moet je wel inzicht hebben in de verhouding. Dat is een belangrijk financieel inzicht.
Om de winstgevendheid van je bedrijf te verhogen, moet je onderzoeken hoe je je personeel declarabel kunt maken. En als je geen personeel hebt, hoe je jezelf declarabel kunt maken.
Soms moet je daarvoor echt graven en je cijfers induiken om te kijken hoe declarabel je personeel nu is.
Schrijf je in voor mijn masterclass
In 5 stappen naar meer financieel inzicht in je merk
Doe mee met mijn gratis masterclass en ontdek welke stappen er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij binnen no-time meer financieel inzicht krijgt, een winstgevender merk bouwt en meer financiële rust ervaart.
Op naar meer winst en eindelijk een fijn salaris.
Wat zijn de processen die je kunt automatiseren?
Kijk niet alleen naar je kantoorruimte en naar je personeel, maar ook naar je processen.
Welke processen kun je nu al automatiseren?
Misschien kun je iemand inhuren tegen een lager uurtarief dan jij oplevert.
Misschien kun je meer controle nemen over je bedrijf om de capaciteit te optimaliseren. Dit klinkt misschien logisch, maar het zal je verbazen hoeveel CEO’s er zijn die niet in hun eigen kracht staan en het roer niet in handen hebben.
Samen je groeikansen benutten
Ben je benieuwd waar de leegstand en stilstand in jouw bedrijf zit, hoe je je model verder kunt optimaliseren en hoe je winstgevender wordt?
Dan ga ik graag met je in gesprek om te kijken welke kansen en perspectieven ik zie. Ik laat je zien wat je er precies aan kunt doen om die kansen te pakken.
Bekijk mijn aanbod of boek een strategie call.
Vragen? Neem contact met me op, ik help je graag!