Als webshopeigenaar ben je constant op zoek naar manieren om je bedrijf te laten groeien, winstgevender te maken en winstkansen te ontdekken.
Maar soms kan het lastig zijn om te weten waar je moet beginnen of welke stappen je moet nemen om je doelen te bereiken.
In deze blogpost deel ik enkele praktische tips en strategieën die je kunnen helpen om winstkansen binnen je webshop te ontdekken en te benutten.
Of je nu net begint of al jarenlang een succesvolle webshop runt, deze tips kunnen je helpen om nog meer uit je bedrijf te halen.
Lees dus snel verder en ontdek hoe je de winst van je webshop kunt vergroten!
Dit ga je ontdekken:
Stap 1: Je cijfers lezen
Als webshopeigenaar wil je natuurlijk zoveel mogelijk winst maken.
Maar hoe ontdek je winstkansen?
Wat kunnen bedrijven doen om winstkansen te vergroten?
De eerste stap is om inzicht te krijgen in waar de mogelijkheden liggen.
Net zoals wanneer je lichamelijke klachten hebt, je eerst naar de dokter gaat om een diagnose te krijgen en op basis daarvan een behandeling en tips voor je gezondheid krijgt.
Hetzelfde geldt wanneer je auto niet start of problemen heeft.
Je gaat naar een expert om het probleem te laten oplossen.
Eerst onderzoek doen is de sleutel tot meer winst voor je webshop.
Als webshopeigenaar ga je misschien van alles uitproberen, zoals investeren in adverteren op TikTok of het verlagen van je prijzen.
Maar als je niet weet waar het probleem zit, loop je alleen maar harder tegen dezelfde muur aan en kom je niet verder.
Daarom is de eerste stap om jouw cijfers te lezen. Hiermee bedoel ik niet alleen dat je jouw boekhouding moet openen of de jaarcijfers van de boekhouder moet bekijken.
Het is belangrijk om de cijfers echt te begrijpen.
Wat is bijvoorbeeld de winst- en verliesrekening en wat betekent balans?
Wat is de verhouding tussen deze twee?
In mijn training ga ik dit in jip-en-janneketaal uitleggen zodat je eindelijk snapt wat je boekhouder eigenlijk vertelde.
We gaan niet alleen je cijfers lezen, maar ze ook echt in verhouding plaatsen.
Wat zou bijvoorbeeld de verhouding moeten zijn tussen je kosten en je omzet?
Stap 2: Analyseren
De tweede stap voor het ontdekken van de winstkansen van je webshop is het uitvoeren van een analyse.
Hierbij zal ik je mijn analysemethode laten zien, die normaal gesproken alleen wordt toegepast op mijn 1-op-1-klanten.
Met deze methode zal je makkelijk zien waar je cijfers afwijken en waar je in verhouding veel geld aan uitgeeft.
Dit kan worden gezien als een echte APK voor je cijfers, zodat je snel het probleem kunt identificeren.
De eerste stap is vergelijkbaar met wanneer een dokter je vraagt waar je last van hebt.
Kun je uitleggen hoe je je voelt op een normale dag?
Kun je aangeven waar het pijn doet in je lichaam?
Vervolgens gaat de dokter wat tests uitvoeren.
Hij of zij zal naar je hart luisteren en je bloeddruk meten.
Echt onderzoeken waar het precies misgaat.
Zo werkt het ook wanneer je je cijfers gaat analyseren.
We gaan kijken waar de cijfers afwijken van de normale waarden.
Hoe zouden de cijfers eruit moeten zien in een optimale situatie?
Waar zijn de winstlekken in je webshop?
Net als bij het menselijk lichaam, bestaat er geen standaard.
De hartslag van een man van 65 jaar is anders dan die van een vrouw van 20 jaar oud.
In het ondernemerschap is het niet anders.
De standaard is afhankelijk van het type bedrijf.
Daar zijn dus andere benchmarks voor om het tegen af te zetten.
Stel jezelf de volgende vragen:
In stap twee ga je dus echt aan de slag met het analyseren van je cijfers op basis van standaarden en benchmarks, afgestemd op de onderneming die je hebt.
In mijn training krijg je mijn analysemodel om te kijken waar je cijfers afwijken.
Stap 3: Actieplan voor verbetering maken
Na het uitvoeren van een grondige analyse van je cijfers, is het tijd om actie te ondernemen en verbeteringen door te voeren, zodat je met je webshop meer kan gaan verdienen.
Dit is vergelijkbaar met wanneer de dokter je medicijnen en voorschriften geeft om je bloeddruk te verhogen.
Het is belangrijk om je aan deze voorschriften te houden om snel resultaat te zien.
Op basis van de analyse van je cijfers, zal je handvatten krijgen om deze om te zetten naar concrete verbeterpunten voor je webshop.
Met behulp van deze actiepunten kun je je bedrijf optimaliseren en je winstkansen vergroten.
Het is belangrijk om deze actiepunten nauwkeurig op te volgen en te blijven monitoren om te zien of de implementatie effect heeft op je bedrijf.
Als bijvoorbeeld je winstmarge te laag is ten opzichte van je omzet, gaan we een aantal vragen beantwoorden:
Er is een hele scala van opties.
Daarvoor moeten we wel eerst weten hoe het bij jouw webshop zit.
In mijn training krijg je concrete handvatten – die geef ik je in de vorm van een werkboek.
Naar aanleiding van de opdrachten in mijn training en werkboek kan je concreet aan de slag gaan met het implementeren van je actieplan.
Bang om te falen met je webshop?
Ben je bang dat je webshop niet genoeg winst oplevert?
Dat je niet het juiste doet en dat je business model eigenlijk niet winstgevend is?
Ben je bang dat je webshop aan het falen is als je zo doorgaat?
Het kan confronterend zijn om tot deze conclusie te komen, maar het is belangrijk om te weten waar je staat.
Anders blijf je alleen maar harder werken en raak je gefrustreerd omdat het maar niet werkt.
Maar door die weerstand heenbreken en ontdekken wat er moet veranderen kan juist leiden tot groei en succes.
Geloof jij ook dat elk bedrijf, in welke branche dan ook, winstgevend te maken is?
Dan is mijn training ‘Ontdek je winstkansen‘ iets voor jou.
In slechts 2 uur ontdek je wat je in jouw bedrijf moet veranderen om de resultaten te behalen die jij wil.
De training leert je om concreet je cijfers te lezen en inzicht te krijgen, om vervolgens je cijfers te analyseren volgens mijn analysemethode.
Zo zie je concreet wat het probleem is en kun je het omzetten in een actieplan voor verbeteringen.
Als je klaar bent om de winstkansen van je webshop verder te verkennen, nodig ik je uit om via onderstaande knop meer over mijn training te leren: